ЗАСОБИ МОВНОЇ ВИРАЗНОСТІ ТА КІНЕМАТОГРАФІЧНА ЛЕКСИКА ЯК МАРКЕРИ ІНТЕРМЕДІАЛЬНОСТІ В РОМАНІ М. СПАРК «НА ПУБЛІКУ»

Автор(и)

  • Олена Тереховська Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
  • Юлія Ленько Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2025-21(77)-198-205

Ключові слова:

засоби мовної виразності, сатира, іронія, епітет, метафора, кінематографічна лексика, інтермедіальність.

Анотація

У статті йдеться про особливості художнього оприявлення інтермедіального контенту в романі М. Спарк «На публіку». Зясовано, зокрема, що важливим засобом реалізації інтермедіальності тут виступають засоби мовної виразності, а саме – сатира, іронія, епітети, метафори, порівняння. Доведено, що сатира разом з іронією покликані висміяти усталені суспільні моральні норми і пріоритети, які письменниця вважає хибними і навіть абсурдними, а епітети, метафори і порівняння, з одного боку, беруть участь у створенні яскравих художніх образів, а з іншого – переконливо транслюють авторське ставлення до них.    

Показано, що засобом художньої актуалізації інтермедіальності в романі виступає також кінематографічна лексика і термінологія, що уможливлюють досягнення візуального ефекту, беручи участь у створенні кадрів-сцен.

Встановлено, що засоби мовної виразності і кінематографічна лексика як маркери інтермедіальності беруть активну участь у створенні художнього простору в романі «На публіку», оскільки завдяки ним текст набуває більшої емоційності, викликаючи в читача значно ширший спектр почуттів та вражень. Більше того, вони сприяють створенню яскравих і переконливих художніх образів, а також змалюванню оригінальних і непередбачуваних сюжетних ходів, що сприяє залученню уваги читача і робить текст більш естетично привабливим. 

Посилання

1. Edgecombe, R.S. (1990). Vocation and Identity in the Fiction of Muriel Spark. Columbia& London: University of Missouri Press. 165 p.

2. Kattenbelt, C. (2008). Intermediality in theatre and performance: definitions, perceptions and media relationships. Culture, language and representation. Vol. 6. P. 19-29.

3. Пєшкова, О. А. (2019). Інтермедіальність англійськомовних художніх текстів ХХ-ХХІ століть: когнітивно-семіотичний аспект: дис. канд. філол. наук: 10.02.04. Запоріжжя. 250 с.

4. Pieshkova, O. (2018). Verbal representations of art concept in the literary text throughthe prism of intermediality. East European Scientific Journal. № 3 (31). P. 69-71.

5. Spark, M. (1976). The public image. Stories. 292 p. Телегіна, Н.І. (2018). Зарубіжна література другої половини ХХ століття: хрестоматія. Івано-Франківськ. 150 с.

6. Ференц, Н.С. (2021). Сучасні методологічні засади літературознавст-ва: навчально-методичний посібник для студентів філологічного факультету; Упоряд. О. М. Чижмар; відповід. за вип. В. В. Барчан. Ужгород: Ґражда. 140 с.

7. Шевчук, Т.Б. Ткачук, О.С. (2022). Мовностилістичні особливості оповідання Остапа Вишні «Веселі артисти». Нова Педагогічна Думка. № 1. Т. 109. С. 65-72.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Тереховська, О., & Ленько, Ю. (2025). ЗАСОБИ МОВНОЇ ВИРАЗНОСТІ ТА КІНЕМАТОГРАФІЧНА ЛЕКСИКА ЯК МАРКЕРИ ІНТЕРМЕДІАЛЬНОСТІ В РОМАНІ М. СПАРК «НА ПУБЛІКУ». Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (21(77), 198–205. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2025-21(77)-198-205