«УКРАЇНСЬКИЙ ДЕКАМЕРОН»: ЕРОТИКА В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ РАННЬОГО МОДЕРНІЗМУ*
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-20(74)-408-417Ключові слова:
Еротика, модернізм, естетика, сугестивність, настроєвість, суб’єктність.Анотація
Мета. У пропонованій науковій статті зроблено спробу виокремити основні елементи та засоби творення еротики, що визначають її як мистецький дискурс. На основі аналізу вибраних творів українських авторів-модерністів, сюжети яких стали основою телесеріалу «Острів любові», зроблено спробу розширити еротичний дискурс в українській літературі.
Дослідницька методика передбачала залучення соціально-історичного підходу, феміністичних та інтермедіальних студій. Вибрані твори в роботі розглянуто за допомогою історико-літературного методу інтерпретації художнього тексту із виявленням головних ознак та елементів еротики.
Результати. За допомогою окреслення суспільно-історичного тла еротичного дискурсу, було виявлено відсутність поступового розвитку теми у суспільстві та літературі через її постійну табуйованість. Кульмінацією у зламі тенденцій традиційного висвітлення теми любові епохи народництва став прихід європейських ідей – модерністські зміни зупинили стагнацію любовно-еротичного дискурсу в літературі та суспільстві. Одним із визначальних рушіїв, що сприяв розвитку еротичного дискурсу, став жіночий рух, який посприяв переходу із об’єктності жіночого тіла до суб’єктності жіночої особистості. Аналіз вибраних творів дозволив окреслити три концепти, в межах яких було розглянуто елементи та ознаки еротики: la femme fatale, вільна любов та любовна трагікомедія. Основними елементами, що є складниками еротики, визначено естетичне тло, красу тіла та почуттєвий рівень. Окрім того, виявлено тісне переплетення еротики з психологією, що часто слугують одна одній для досягнення авторських цілей у творах.
Посилання
1. Гундорова Т. Femina melancholica: стать і культура в ґендерній утопії Ольги Кобилянської. Київ: Критика, 2002. 272 с.
2. Денисюк І. Іван Франко про новаторство літератури кінця XIX – початку XX ст. // Літературознавчі та фольклористичні праці / Львівський національний університет імені Івана Франка. Львів, 2005. Т. 2: Франкознавчі дослідження. С. 306-313.
3. Жаркова Р. Перед дзеркалом свого письма: саморепрезентація жінки в українській прозі fin de siècle (експозиція проблеми) // Вісник Черкаського університету. Серія: Філологічні науки. 2013. Вип. 5. С. 113-116. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchuF_2013_5_18
4. Жаркова Р. Тілесний досвід у жіночому авто(фото)біографічному письмі: модерна і постмодерна візія (на матеріалі повістей «Хризантеми» Уляни Кравченко і «Коханець» Маргеріт Дюрас) // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Серія: Філологія. Літературознавство. 2012. Т. 200, Вип. 188. С. 18-22. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdufl_2012_200_188_6
5. Павличко С. Теорія літератури / Упорядники В. Агеєва та Б. Кравченко. Київ: Основи, 2002. 680 с.
6. Патрікєєва Н. Лель. Перший український еротичний журнал. Доступно: https://medialab.online/lel/
7. Соловій Г. «Цнотливий» читач українського модернізму // Наукові записки НаУКМА. 2001. Т. 019 (1): Спеціальний випуск. С. 16-20. Доступно: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/10650
8. Український декамерон / Упорядник Р. Піхманець; Післямова І. Денисюка. Київ: Фірма «Довіра», 1993. Кн. І: Дияволиця: Новели. Повість. 378 с.