ДЕТЕКТИВНИЙ ЖАНР В УКРАЇНСЬКОМУ ЛІТЕРАТУРНОМУ ПРОЦЕСІ (НА МАТЕРІАЛІ ТВОРУ Ю. ШОВКОПЛЯСА «ПОСТРІЛ НА СХОДАХ»)

Автор(и)

  • Ірина Стецька Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-20(74)-379-390

Ключові слова:

детектив, детективний жанр, детективна поетика, таємничість, загадка, слідчий, нишпорка, детективний канон, детективні «координати», літературна ґотика, лікар Піддубний, Юрій Шовкопляс.

Анотація

Мета. Статтю присвячено детальному аналізу твору Юрія Шовкопляса крізь призму детективної поетики. Авторка виокремлює та систематизує комплекс елементів детективної парадигми у світовому та національному літературних процесах; частково здійснює порівняльний аналіз детективного та ґотичного жанрів; досліджує дефініцію детективу та його ознаки; простежує етапи формування детективу; класифікує особливості власне української детективної прози на матеріалі відповідних текстів; пояснює причини «масовості» детективного жанру; простежує трансформацію окремих художніх деталей світового інваріанта детективної поетики на українському ґрунті на матеріалі твору Ю. Шовкопляса «Постріл на сходах».

Метою статті є висвітлення особливостей детективного жанру та їхньої трансформації у творах українських письменників 20-х рр. ХХ ст., зокрема на матеріалі тексту «Постріл на сходах» Ю. Шовкопляса.

Дослідницька методика. У статті застосовано низку методів, які дають можливість висвітлити порушені проблеми, зокрема використання типологічного методу дало можливість систематизувати релевантні особливості детективної поетики в аналізованому творі; архетипного – дослідити функціональне навантаження архетипних образів; психоаналітичного – експлікувати танатологічні елементи образно-сюжетного рівня в українському детективі; структуралістського – розглянути детективну жанрову систему як цілісну структуру, де кожен елемент визначає специфіку цієї структури; інтертекстуального – простежити застосування численних алюзій на відповідні біблійні  мотиви.

Результати. У статті досліджено функціонування ознак детективної поетики на матеріалі твору Ю. Шовкопляса «Постріл на сходах», а також виявлено низку невербальних «детективних координат», що увиразнюють наслідково-причинновий зв’язок складу злочину та унаочнено репрезентують його візуально-поняттєву виражальність; встановлено, що в образі злочинця детективний жанр латентно контамінує Тінь та Персону як домінантні архетипи, а образ Дому постає рідним, сакральним, освоєним простором, що взаємоузгоджує індивідуально-авторські модифікації зазначеного архетипу та стереотипні уявлення на рівні сюжетно-композиційної організації тексту.

Наукова новизна. У статті вперше виконано всебічний аналіз твору Юрія Шовкопляса «Постріл на сходах» крізь призму детективної поетики, а також схематично здійснено теоретичне узагальнення атрибутів детективного жанру в українській літературі.

Практичне значення. Стаття може бути використана в процесі вивчення детективу як жанрового різновиду, дослідження еволюції його поетики в різні періоди, а також для комплексного аналізу детективу як мистецького явища. Наукові результати дослідження можуть використовувати студенти у процесі написання курсових та кваліфікаційних робіт.

Посилання

1. Білоус О. Архетипи готичного роману (спроба семіотичного аналізу готичної прози). Американська література на рубежі ХХ–ХХІ століть: матеріали ІІ Міжнародної конференції з літератури США (Київ, 24–26 вересня 2002 р). Укл. Т. Н. Денисова. К.: ІМВ, 2004. С. 191-197.

2. Гуляк Т. Концепція детективного жанру в українській і російській літературі ХХ століття. Філологічні науки. Літературознавство. 28, 2013. С. 35-39.

3. Давиденко Г. Й. Історія зарубіжної літератури ХІХ – поч. ХХ століття: навч. посіб. К., 2007. 400 с.

4. Зборовська Н. В. Психоаналіз і літературознавство: Посібник. К.: Академвидав, 2003. 392 с.

5. Лексикон загального та порівняльного літературознавства. - Чернівці: Золоті литаври, 2001. – 636 с.

6. Мазур М. Історико-філософська інтерпретація архетипів особистості як символічних образів колективного безсвідомого в рецептивному полі психоаналітичних поглядів Карла Ґустава Юнґа. Науково-теоретичний альманах ГРАНІ. Режим доступу: https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/1552

7. Постріл на сходах. Детектив 20-х років. К.: Темпора, 2019. 528 с.

8. Солецький О. Емблематичні форми дискурсу: від міфу до постмодерну. Івано-Франківськ: «Лілея-НВ», 2018. 400с.

9. Тополь О. В. Філософія життя та смерті: екзистенціальний підхід. Вісник Національного авіаційного університету. 2009. № 1. С. 84-88.

10. Харлан О. Д. Ретро-детектив у сучасній європейській літературі: модифікації жанру. Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу "Києво-Могилянська академія"]. Сер. : Філологія. Літературознавство. 2010. Т. 135, Вип. 122. С. 84-88. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdufl_2010_135_122_20

11. Юнг. К. Ґ. Архетипи і колективне несвідоме. 2018, 607 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-20

Як цитувати

Стецька, І. (2024). ДЕТЕКТИВНИЙ ЖАНР В УКРАЇНСЬКОМУ ЛІТЕРАТУРНОМУ ПРОЦЕСІ (НА МАТЕРІАЛІ ТВОРУ Ю. ШОВКОПЛЯСА «ПОСТРІЛ НА СХОДАХ»). Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (20(74), 380–391. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-20(74)-379-390

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ІСТОРИКО-ЛІТЕРАТУРНІ АСПЕКТИ УКРАЇНСЬКОГО І ЗАРУБІЖНОГО ПИСЬМЕНСТВА