ІДЕЯ СИНТЕЗУ ХУДОЖНІХ СТИЛІВ ЯК ЛІТЕРАТУРНО-ЕСТЕТИЧНА ПРОБЛЕМА В МУРІ : НАЦІОНАЛЬНИЙ ТА ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВЕКТОРИ
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-20(74)-367-378Ключові слова:
Мистецький Український Рух (МУР), еміграція, художній стиль, художня епоха, європеїзм, «національно-органічний стиль», «велика література», «синтеза мислення», «вільна українська література», дискурс.Анотація
Довершена різножанрова творчість (поезія, проза, драматургія, ліро-епос, літературна критика) – українських літераторів-емігрантів періоду МУРу (Івана Багряного, Василя Барки, Докії Гуменної, Юрія Косача, Тодося Осьмачки, Віктора Петрова-Домонтовича,Уласа Самчука, Ю. Шереха та ін.) характеризувалася намаганням наблизити українське письменство до кращих зразків світового масштабу, ідеї їх перегукувалися з тогочасними поглядами європейських майстрів слова. Опинившись у DP таборах, письменники-емігранти зрозуміли, що перед ними постала нагальна потреба не лише консолідувати прогресивне українство в екзилі, зберегти національну, творчо-авторську самоідентичність, українську літературну спадщину та ознайомити європейських сусідів із найкращими її взірцями, але й на основі власних мистецьких спроб репрезентувати світові новаторські ідеї або й навіть цілий художній «метатекст», альтернативний тодішній соціологічно заанґажованій «материковій» літературі. Представити такий пласт художнього письма, який відображав би жанрово‑тематичне розмаїття, історіософське світомислення, пасіонарно-ментальні виміри українства, багатопроблемність, об’єктивність зображення тоталітарної дійсності, правдиву художню обсервацію минулих епох, модерні віяння – філософізм (екзистенціалізм, віталізм), інтелектуалізм, стильову поліваріантність і різноспрямованість тощо. Їх творче надбання, будучи абсолютно унікальним і самобутнім культурним явищем в екзилі, не лише заповнило лакуну, але помітно оновило українську літературно-мистецьку парадигму ХХ сторіччя, виявляючи суголосність із потребами модернізації національної та європейської літературної свідомості, й, безперечно, нині потребує тривалого системного наукового дослідження та осмислення. Цим зумовлена актуальність і новизна нашої наукової статті.
Мета – усебічно проаналізувати світоглядні, філософські, художньо-естетичні, літературно-критичні погляди чільних представників МУРу (У. Самчука, Ю. Шереха, І. Костецького, Ю. Косача, І. Багряного) на національну та європейську траєкторію розвитку українського письменства ХХ сторіччя під кутом зору категорії «художнього стилю», а точніше – апології мурівців синтезу стилів як передумови модернізації літературного життя в екзилі й естетичної інтеграції української літератури в світовий літературний процес.
Посилання
1. Василенко В. Літературні видання МУРу: історія, зміст, напрям. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Літера-турознавство. Мовознавство. Фольклористика, 2023. №1(33). С 30–37.
2. Гром’як Р. Про своєрідність художнього світу Уласа Самчука. Наукові записки. Серія: Літературознавство. Тернопіль: ТДПУ, 2000. Вип.VI.С. 6–15.
3. Донцов Д. Демаскування шашель. Мюнхен, 1949. 32 с.
4. Квіт С. Естетична доктрина Михайла Рудницького. Визвольний шлях. 2000. Кн. 5. С. 75–81.
5. Коннов О. Історична динаміка художнього стилю : монографія. Київ : Вид во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. 187 с.
6. Косач Ю. Вільна українська література. МУР. Зб. 2.1946. С. 47–65.
7. Косач Ю. Нотатка про сюрреалізм. Арка. 1947. Ч. 2-3. С. 14–17.
8. Косач Ю. Театр екзистенціалізму. Арка. 1947. Ч. 1. С. 7–9.
9. Костецький І. Український реалізм XX сторіччя. МУР. Зб. 3. 1947. С. 32–46.
10. Курінна Н. Філософсько-культурна парадигма українського окциденталізму в літературному дискурсі МУРУ. Слово: Прикарпатський вісник НТШ. №18 (69). Івано-Франківськ: Видавництво Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу, 2023. С. 162–172.
11. МУР. Збірники літературно-мистецької проблематики. Зб. I. Мюнхен-Карльсфельд, 1946. 110 с.
12. Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі: Монографія. К.: Либідь, 1999. 447 с.
13. Павличко С. Теорія літератури / упор. В. Агеєва, Б. Кравченко. Вид. 2 е. Київ : Вид во Соломії Павличко «Основи», 2009. 679 с.
14. Самчук У. Велика література. МУР. Збірник І. Мюнхен-Карльсфельд, 1946. С. 38–52.
15. Самчук У. Плянета Ді-Пі: нотатки й листи. Вінніпеґ: Накладом това¬риства “Во-линь” , 1979. 355 с.
16. Самчук У. Творчість і стилі // Слово. Зб. 3.Нью-Йорк, 1968. С. 485–492.
17. Шевельов Ю. Вибрані праці: У 2 кн. / Ю. Шевельов. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. Кн. 2. 1151 с.
18. Шерех Ю. Юрій Шерех (1941–1956) (Матеріяли для біографії); Стилі сучасної української літератури на еміграції; Українська еміґраційна література в Европі 1945–1949 / Ю. Шерех // Шерех Ю. Не для дітей. Літературно-критичні статті і есеї. Нью-Йорк : Пролог, 1964. С. 5–33; 182–225; 226–274.
19. Kossatsch J. Ukrainische literatur der Gegenwart. Regensburg, 1947. 36 s.