КОНЦЕПЦІЯ МОДЕРНІЗМУ МИКОЛИ ЄВШАНА ТА ДМИТРА ДОНЦОВА І ТВОРЧІСТЬ МАРКА ЧЕРЕМШИНИ: ІДЕЙНО-ЕСТЕТИЧНІ ВІДОБРАЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-20(74)-230-245Ключові слова:
інтуїтивізм, духовно-історична школа, ірраціоналізм, модернізм, декадентизм, неоромантизм, імпресіонізм, естетизм.Анотація
У статті вивчається проблема ідейно-естетичного перегуку між теоретичними розважаннями українських есеїстів та естетиків Миколи Євшана (1889 – 1919) і Дмитра Донцова (1883 – 1973) та художньою творчістю письменника-модерніста Марка Черемшини. Довотиться, що обидва теоретики були під впливом філософських ідей французького інтуїтивізму та німецького ірраціоналізму (духовно-історична школа). Вони розробляли естетичні засади літературного неоромантизму в українському літературознавстві.
Головні естетичні концепти М.Євшана і Д.Донцова – це «духова сила», «енергія слова», «стихія почувань», «динамізм», «ірраціональне», «оптимізм», «трагіка», «героїка». Відтак вони різко критикували європейський і український декадентизм, формалізм у творчости, егоцентризм модерністів. Розслабленому, естетському, духово замкненому модернізмові протиставляли мистецтво енергійне, сильне духом, високопроблемне, героїко-трагічне за змістом.
Проза Марка Черемшини в трактуванні Д.Донцова як продовжувача естетичної лінії М.Євшана видавалася йому близькою до прози норвезького письменника Кнута Гамсуна. Він підважував нав’язуване Черемшині визначення «імпресіоніст» як занадто поверхове. За суттю бачив його як неоромантика, хоча не вживав цього естетичного поняття.
Наголошував на великому енергетизмі його слова, оптимізмі почувань, етнічній органічности.
Посилання
1. Бабій О. Микола Євшан (Федюшка): його життя і творчість // Літературно-науковий вістник. 1929. Кн. 10. С. 898–914; Кн. 11. С. 975–986; Кн. 12. С. 1056–1067; 1930. Кн. 1. С. 36–47; Кн. 2 С. 110–117. Того ж року студія була видана окремою брошурою: Бабій О. Євшан (Федюшка) (Життя і творчість). В десятиліття його смерти: 1919 – 1929. Львів: Накладом Української видавничої спілки. 1929. 68 с.
2. Баган О. Галицький літературний критик Микола Євшан як провісник ідейного ірраціоналізму та вісниківського неоромантизму в українській літературі // Баган О. Феномен Галичини в історіософських, культурологічних, політологічних тлумаченнях: Монографія. Тернопіль: Видавництво «Крила», 2023. С. 231 – 247.
3. Баган О. Дмитро Донцов, вісниківство, націоналізм: питання спадщини і спадковости // Донцов Д. Літературна есеїстика (Вісниківська бібліотека) / упоряд. і ред. О.Баган. Дрогобич: ВФ «Відродження», 2010. С. 667 – 685.
4. Баган О. Дмитро Донцов про Василя Стефаника і Марка Черемшину. «Покутська трійця» й літературний процес в Україні кінця ХІХ – початку ХХ століть (До 130-річчя від дня народження Василя Стефаника і Леся Мартовича). Дрогобич: Вимір, 2001. С. 331-340.
5. Баган О. Естетичний заповіт Дмитра Донцова // Донцов Д. Вибрані твори у 10 т. / відп. ред. та упояд. О. Баган. Т.8: Літературна есеїстика. Дрогобич-Львів: ВФ «Відродження», 2015. С. 5 – 19.
6. Баган О. Естетичні заповіти Миколи Євшана // Євшан М. Вибране. Літературна критика. Публіцистика. Листи / упоряд. Є.Баран, О.Баган, М.Комариця. Івано-Франківськ: Місто-НВ, 2020. С. 3 – 26.
7. Баган О. Микола Євшан: естет-модерніст чи неоромантик-консервтор? // Spheres of culture: Journal of Philologi, Histori, Social and Media Communication, Political and Cultural Studies. Volume XI. Lublin. 2015. С. 130 – 141.
8. Баган О. Микола Євшан про негативні культурні комплекси українства: критика народництва і провінціалізму в літературі // Микола Євшан у контексті доби: Матеріали Всеукраїнської наукової конференції. Івано-Франківськ, 2019. С. 16 – 35.
9. Донцов Д. Марко Черемшина. Літературно-науковий вісник. 1927. Т. ХСІІІ. Кн. VІІ-VІІІ. С. 305–322.
10. Донцов Д. Марко Черемшина // Донцов Д. Вибрані твори: у 10-ти томах. Том 8: Літературна есеїстка (1922–1958 рр.) / відп. ред. та упор. О. Баган. Дрогобич-Львів, 2015. С. 300-312.
11. Євшан М. Вибране. Літературна критика. Публіцистика. Листи / упоряд. Є.Баран, О.Баган, М.Комариця. Івано-Франківськ: Місто-НВ, 2020. 904 с.
12. Ільницький М. Творчість – це свобода духу (Микола Євшан) // Ільницький М. Від «Молодої Музи» до «Празької школи». Львів, 1995. С. 83 – 100.
13. Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. К.: Либідь, 1999. 448 с.
14. Яковенко С. Романтики, естети, ніцшеанці: Українська та польська літературна критика раннього модернізму. К.: Критика, 2006. 296 с.