АНТИМІЛІТАРНІ КАРБИ ХУДОЖНЬОЇ ТВОРЧОСТІ МАРКА ЧЕРЕМШИНИ

Автор(и)

  • Роман Голод Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-20(74)-95-108

Ключові слова:

антимілітарна творчість, новела, позитивізм, реалізм, натуралізм, експресіонізм, імпресіонізм, модернізм.

Анотація

Мета. Метою статті є вивчення поетики, стилістики й жанрової архітектоніки антимілітарної творчости Марка Черемшини. Аналізуються особливості індивідуального авторського «почерку» письменника, секрети його новелістичної майстерности, його вміння гармонійно втілювати у малій прозі антимілітарного спрямування діалектику традицій і новаторства українського та світового літературних процесів.

            Дослідницька методика. Теоретико-методологічні основи статті базуються на поглядах літературознавців, які впливали на формування (І. Франко) чи вивчали особливості індивідуального творчого методу (І. Денисюк, І. Стеф’юк) Марка Черемшини. Серед методів дослідження домінує герменевтичний (у тлумаченні ейдологічної системи антимілітарної прози), застосовано також елементи культурно-історичної школи (в обсервації історичних, національних і соціальних обставин постання корпусу антимілітарних новел) та рецептивної естетики (в дослідженні експресивного впливу антивоєнних творів на читача).

            Результати. У результаті дослідження виявлено секрети новелістичної майстерности Марка Черемшини в аспекті вмілого поєднання жанрово-композиційного потенціалу новели з виражальними можливостями поетики експресіонізму та натуралізму. Зроблено висновок про значущість антимілітарної прози письменника, яка полягає у синхронізації передових новаторських тенденцій західноєвропейської новелістики про Першу світову війну з традиціями національного літературного процесу.

            Наукова новизна статті пов’язана із спробою комплексного системного аналізу корпусу антимілітарної новелістики Марка Черемшини як цілісного й значущого феномену в історії української та світової літератури початку ХХ століття. Дослідження вперше спрямовано на стереометричне виявлення індивідуально-авторських особливостей, національного колориту й інтернаціональної актуальности антимілітарної прози письменника.

            Практичне значення дослідження полягає у можливості використовувати його результати в наукових працях і освітніх курсах, присвячених проблематиці й засобам художнього зображення світової та національної антимілітарної прози, особливостей індивідуального авторського стилю Марка Черемшини, жанрових можливостей новели у поєднанні з поетикальним потенціалом реалізму, натуралізму й експресіонізму.

Посилання

1. Денисюк І. Літературознавчі та фольклористичні праці: У 3 томах, 4 книгах. Львів, 2005. Т.1. Кн.2.

2. Денисюк І. Розвиток української малої прози ХІХ – початку ХХ століття. К.: Вища школа, 1981. 214 с.

3. Стефаник В. Повне зібрання творів: В трьох томах. К.: Вид. АН УРСР, 1949 – 1954.

4. Стеф’юк І. Перша світова війна у творчості Марка Черемшини. Вісник Запорізького національного університету. Філологічні науки. №1, 2015. С. 268 – 276.

5. Франко І. Зібр. творів: У 50 т. К.: Наук. думка, 1978 – 1986.

6. Черемшина Марко. Райска птиця. Зібрання творів [оповідання, публіцистика, переклади, листи, щоденники]. Брустури: ТОВ «Дискурсус», 2023. 688 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-20

Як цитувати

Голод, Р. (2024). АНТИМІЛІТАРНІ КАРБИ ХУДОЖНЬОЇ ТВОРЧОСТІ МАРКА ЧЕРЕМШИНИ. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (20(74), 95–108. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-20(74)-95-108