ФОЛЬКЛОРНА ПАРАДИГМА СЮЖЕТНО–ОБРАЗНОЇ СИСТЕМИ НОВЕЛИ МАРКА ЧЕРЕМШИНИ

Автор(и)

  • Ганна Сокіл Львівський національний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-20(74)-66-85

Ключові слова:

фольклор, билина, балада, обрядова пісня, новела, композиція, сюжет, мотив, образ.

Анотація

У статті проаналізовано фольклорні джерела, мотиви та образи яких простежуються у новелі Марка Черемшини «Парубоцька справа». Концепційно  твір тяжіє до народної ліро-епіки: фабула відтворює баладну подію про Шумильця, якого ведуть карати за те, що звів багато дівчат, а за ним іде ціла громада. Експресивна фінальна ситуація художнього твору змальована за  фольклорною моделлю. Ґенеза головного персонажа Федуся сягає билинного епосу, чимало спільного знаходимо в обрядових (гаївках і весільних) піснях. Образно-персонажний рівень простежено на конкретних прикладах зіставлення фольклорного й літературного героїв. Семантично Федуся, як і билинного Чурила, баладного Шумильця зближують елементи еротичної магії, постійне перебування під владою Еросу. Зроблено висновки, що по-своєму осмисливши та художньо освоївши уснословесні джерела, Марко Черемшина подав їх у своєрідній інтерпретації. Синкретизм народнопоетичного і власне індивідуального доповнює одне одного та створює надзвичайно колоритні картини новели.

Посилання

Балади. Кохання та дошлюбні взаємини / упоряд. О. І. Дей, А. Ю. Ясенчук (тексти), А.І. Іваницький (мелодії). Київ, 1987. 472 с.

Билини давньокиївські / реконструкції-переклади фольклориста С. Росовецького; художньо-стилістична редакція поета О. Хмельовського. Київ, 2016.170 с.

Билини: в 2 томах. М., 1958. Т. 2. 522 с.

Відділ рукописів ЛННБ ім. В.Стефаника НАН України.Ф. 206 (В. Щурат. Фольклорні записи – етнографічні матеріали з Папірні.Б. д.). Од. зб. 398. П. 9. 45 арк.

Воропай О. Звичаї нашого народу. Етнографічний нарис / О. Воропай. Київ : Оберіг, 1993.Кн. 1. 456 с.

Гнідан О.Д. Марко Черемшина. Нарис життя і творчості. Київ, 1995. 167 с.

Грушевський М. Історія української літератури : в 6 т., 9 кн. Київ, 1994. Т. 4. Кн. 1. 336 с.

Дей О. Гуцульська пісенна епіка і творчість Марка Черемшини. Дей О. Спілкування митців з народною поезією. Іван Франко та його оточення. Київ, 1981. С. 146–152.

Денисюк І. Розвиток української малої прози ХІХ – початку ХХ століття. Львів, 1999. 267 с.

Етимологічний словник української мови: у 7-ми т. / уклад. Г. П. Півторак, О.Д. Пономарів та ін. Київ : Наукова думка, 2012. Т. 6. 566 с.

Вибрані праці з фольклористики. До 90-річчя з дня народження О. Зілинського / упоряд. М. Мушинка; наук. ред. Г. Скрипник. Київ, 2013. Кн. 1. С. 268-286.

Квитка К. Комментарий к сборнику украинских народних мелодий, изданному в 1922 году / підгот. до друку В. Тюпа. Етномузика. Львів, 2007. № 2. С. 74–122.

Колесса Ф. Улюблені українські народні пісні Івана Франка. Львів, 1946. 60 с.

Етнографічні писання Миколи Костомарова. Київ, 2006. С. 299–334.

Лозка А. Ю. Ярыла.Этнаграфія Беларусі. Энцыклапедыя. Мінск: Беларуская Энцыклапедыя імя Петруся Броўкі, 1989. С. 554–555.

Лях Т. Любість одно крило біле, а друге темне має: філософсько-психологічне осмислення феномена любові в новелістиці Марка Черемшини. Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства. 2010. Вип. 14. С.143–147.

Лях Т. Психоаналітична інтерпретація новели Марка Черемшини «Парубоцька справа». Науковий вісник Ужгородського університету: Серія філологічна. 2009. № 20. С. 70–74.

Марків Р. Теоретичні аспекти фольклоризму в літературі. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2007. Вип. 41.

Митрополит Іларіон. Дохристиянські вірування українського народу. Київ, 1992. 424 с.

Наукові архівні фонди рукописів та фонозаписів ІМФЕ ім. М.Рильського НАН України. Ф. 29–3. Од. зб. 210 (Співанки. Пісні, коломийки / зібр. І. Волошинський на Станіславівщині. 1910 р.). 80 арк

Особистий архів Г. Сокіл.

Пісні Тернопільщини. Календарно-обрядова та родинно-побутова лірика / упоряд. С. І. Стельмащук, П. К. Медведик. Київ: Музична Україна, 1988.496 с.

Парасунько В.С. Про слово Чурило у східнослов’янських мовах. Мовознавство. 1976. № 1. С. 63–68.

Піхманець Р. Із покутської книги буття. Засади творчого мислення Василя Стефаника, Марка Черемшини і Леся Мартовича. Київ: Темпора, 2012. 578 с.

Смоляк О. Весняна обрядовість Західного Поділля в контексті української культури. Монографія. Част. ІІ.(нотний додаток). Тернопіль, 2001. 392 с.

Сокіл Г. Образ Джурила в українському фольклорі. Народознавчі зошити. 2014. № 4. С.713–720.

Українські билини: Історико-літературне видання східнослов’янського епосу / упоряд., передм., післясл., приміт. та обробка укр. нар. казок і легенд на билинні теми В. Шевчука; малюнки Б. Михайлова. Київ, 2003.247 с. [Електронний ресурс]. [Режим доступу]: http://www proridne.org/folklore/byliny.

Українські народні пісні в записах З. Доленги-Ходаковського / упоряд., текстол. інтерпрет. і комент. О. І. Дея. Київ, 1972. 784 с.

Українські народні пісні. Календарно-обрядова лірика / вступ. ст., упоряд., підгот. текстів та приміт. О. І. Дея. Київ, 1963. 570 с.

Черемшина. Марко. Новели / вступ. ст., упоряд. й приміт. О. В. Мишанича. Київ, 1987. 448 с.

Черемшина Марко. Парубоцька справа. Марко Черемшина. Твори: в двох томах. Київ, 1974. Т. 1. С. 289–295.

Kolberg O. Pocucie. Obraz etnograficzny. Skrešliɫ Oskar Kolberg. Krakόw, 1882. Т.1.358 s.; 1883. Т. 2. 300 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-20

Як цитувати

Сокіл, Г. (2024). ФОЛЬКЛОРНА ПАРАДИГМА СЮЖЕТНО–ОБРАЗНОЇ СИСТЕМИ НОВЕЛИ МАРКА ЧЕРЕМШИНИ . Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (20(74), 66–85. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-20(74)-66-85

Номер

Розділ

ЗМІСТОВНО-КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ ТВОРЧОСТІ ПРОЗАЇКА