ОНТОЛОГІЧНІ І КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНІ УНІВЕРСАЛІЇ В НОВЕЛІСТИЦІ МАРКА ЧЕРЕМШИНИ

Автор(и)

  • Ольга Турган Запорізький державний медико-фармацевтичний університет

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-20(74)-26-38

Ключові слова:

універсалія, інваріантна константа, життя / смерть, дім, танець, архетип, екзистенційний стан, поведінкова модель, природна стихія, село, танатографія.

Анотація

Літературознавчі дослідження, базовані на універсально-культурному аналізі художніх творів, сприяють розкриттю особливостей взаємодії культури й літератури, визначенню провідних типів культурного кодування, їх специфіку реалізації в художній творчості.

Різні аспекти визначення інваріантних констант як категорій загальнолюдського у філософії й антропології проєктуються й на літературознавство, яке засвоює їх, залучаючи різні методологічні підходи.

Метод універсально-культурного аналізу вимагає дослідження специфіки втілення онтологічних і культурно-історичних структур на різних рівнях текстуальної організації – ідейно-тематичному, сюжетно-композиційному, персонажному, емоційно-тональному тощо. Поняття універсалія співвідносне з реаліями загальнолюдських констант, які як інваріантні компоненти різних культур виступають сталими конструктами світогляду окремої людини та під впливом специфіки конкретних умов соціокультурного буття реалізуються в її творчості.

Метою статті є дослідити функціонування найосновніших онтологічних та культурно-історичних універсалій в новелістиці Марка Черемшини, що дасть змогу додатково виокремити специфіку моделювання світу цим письменником, осмислити його внесок у розвиток української літератури на певному її етапі.

У статті використано методи дослідження: біографічний, метод універсально-культурного аналізу, елементи герменевтичного аналізу, рецептивної естетики.

Новизна цієї літературознавчої студії полягає в тому, що для аналізу новелістичної спадщини письменника застосовані філософсько-культурологічні та літературознавчі концепції функціонування універсалій та універсальних категорій як основ розуміння світу й місця людини в ньому.

Практичне значення: результати цього дослідження можуть бути використані в подальших літературознавчих працях щодо системного аналізу художніх творів представників української літератури кінця ХІХ – початку ХХ століття з точки зору вивчення базових світоглядних домінант – онтологічних та культурно-історичних універсалій.

Посилання

Базилевський В. Ефект розімкненого кола. Літературна Україна. 2014. № 31 (21 серпня). – С. 3, 6–7.

Бібаков С. Древнейший музыкальный комплекс из костей мамонта. К.: Наукова думка, 1981. 108 с.

Голіченко Т. Слов’янська міфологія та антична культура. К.: Наукова думка, 1994. 92 с.

Донцов Д. Марко Чермшина. Літературна есеїстика. Дрогобич: «Відродження», 2010. C. 190–208.

Донцов Д. Марко Черемшина. Літературно-науковий вісник. 1927. Ч. VII–VIII. С. 305–322.

Зеров М. Марко Черемшина й галицька проза. Твори: в 2 т. К.: Дніпро, 1990. Т. 2. С. 401–435.

Королева Э. Ранние формы танца. Кишинев: Изд-во «Штиинца», 1977. 214 с.

Липа Ю. Призначення України. Львів: Просвіта, 1992. 269 с.

Маковський М. Сравнительный словарь мифологической символики в индоевропейских языках: Образ мира и миры образов. М.: ВЛАДОС, 1996. 416 с.

Ницше Ф. Сочинения: В 2 т. М.: Мысль, 1990. Т. 2. 829 с.

Пашник О. Онтологічні й культурно-історичні універсалії в українській прозі 20–30-х рр. XX ст.: автореф. дис ... канд. філол. наук: спец. 10.01.01 – українська література. Харків, 2006. 19 с.

Піхманець Р. Із покутської книги буття. Засади творчого мислення Василя Стефаника, Марка Черемшини і Леся Мартовича. К.: Темпора, 2012. 580 с.

Стефаник В. Вибране. Ужгород: Карпати, 1979. 392 с.

Турган О., Гребенюк Т. Універсальні категорії в системі літературного твору (модерністська та постмодерна світоглядно-художні парадигми): Монографія. Запоріжжя: Просвіта, 2008. 292 с.

Універсальні виміри української культури. Одеса: Друк, 2000. 216 с.

Уокер Б. Женская энциклопедия. Символы, сакралии, таинства. М.: Астрель, АСТ, Транзиткнига, 2005. 640 с.

Франко І. Зібрання творів: У 50 т. Т. 35. Київ: Наукова думка, 1982. 512 с.

Франко І. Зібрання творів: У 50 т. Т. 41. Київ: Наукова думка, 1984. 683 с.

Фрейденберг О. Миф и литература древности. М.: Издательская фирма «Восточная литература» РАН, 1998. 800 с.

Хороб С. Проза Марка Черемшини: текст, контекст, метатекст. «Покутська трійця» в загальноукраїнському літературному процесі кінця ХІХ – початку ХХ століття. Зб. наук. пр., Івано-Франківськ. 2006. С. 238–249.

Черемшина М. Новели. Посвяти Василеві Стефанику. Ранні твори. Переклади. Літературно-критичні виступи. Спогади.Автобіографія. Листи. К. : Наукова думка, 1987. 448 с.

Levinas E. Totalite et infini . Essai sur lʼexteriorite. La Haye: Nijhoft, 1961. 284 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-20

Як цитувати

Турган, О. (2024). ОНТОЛОГІЧНІ І КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНІ УНІВЕРСАЛІЇ В НОВЕЛІСТИЦІ МАРКА ЧЕРЕМШИНИ. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (20(74), 26–38. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-20(74)-26-38

Номер

Розділ

ЗМІСТОВНО-КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ ТВОРЧОСТІ ПРОЗАЇКА