СПЕЦИФІКА СОЦІОКУЛЬТУРНОГО ТА КОГНІТИВНО-МЕНТАЛЬНОГО НАПОВНЕННЯ КАТЕГОРІЙ «ІНТЕЛІГЕНТ» ТА «ІНТЕЛІГЕНТНІСТЬ» НА ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ: ДИСКУРСОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Ярослав Мельник Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-19(71)-373-392

Ключові слова:

семантична структура, дискурс, інтелігент, інтелігентність, культурна криза, соціокультурний аспект.

Анотація

Мета. Стаття присвячена таким понятійним категоріям, як «інтелігент» та «інтелігентність». В історії нашої цивілізації ця понятійна структура є достатньо пізнім явищем. Остаточно вона сформувалась лише у ХІХ столітті. Але за останніх півтора століття вона зазнала значних семантико-сценарійних та культурологічних змін. У зв’язку з цим у наші дні спостерігається значна кількість деформацій у тлумаченні цього поняття. Саме вони стали предметом детального розгляду. У розвідці окреслено семантичний простір досліджуваних структур, а також виведено на маргінес або за межі семантичного поля ознаки, які до нашого часу хибно вводили у понятійний обсяг. Об’єктом аналізу є ці дві категорії, виконано внутрішню типологію і класифікацію ознак. Це здійснено з метою позбавити зазначені ментально-стереотипні структури карикатурності та інших невідповідностей.

Така процедура зумовлена тим, що «інтелігентність» як явище є цінним винайденням нашої культурно зрілої епохи, але тенденції останніх десятиліть демонструють перманентні намагання проникнути у цей понятійно-структурний комплекс значної кількості феноменів, які не мають жодного стосунку до зазначеної категорії. Здійснено спробу очищення, впорядкування та кадастрифікації семантичного поля, що є цінним досвідом для подальших аналогічних розвідок. Особливо потребує їх гуманітарна сфера.

Дослідницька методика. Основним методом дослідження є описовий. Він дозволив окреслити комплекс проблем та виокремити і розглянути специфічні аспекти. Крім цього, застосовано порівняльно-типологічний та контрактивний аналіз, який дозволив відстежити еволюційні зміни, а також динаміку семантичних деформацій, які є найбільш інтенсивними у другій половині ХХ століття.

У результаті проведеної роботи виявлено семантичну нестабільність понять «інтелігент» та «інтелігентність», а також проникнення в їх понятійний простір хибних ознак. Причиною цього є насамперед соціальні зміни, економічні, науково-технічні та інші трансформації, які є типовими для останніх десятиліть. У результаті цих змін появився комплекс нових професій, які належать до інтелектуальних. Також вони передбачають інформаційну базу – освіту. Доведено і проілюстровано, що молода генерація людей розумової праці не може вважатися інтелігенцією без морально-етичного, аксіологічного, духовного вдосконалення, а також без соціальної позиції та низки інших якостей. Також окреслено проблему найближчого майбутнього, яка полягає в тому, що критична маса претендентів на цей статус буде різко збільшуватися і фізично «розчинить» та «асимілює» справжню інтелігентність. Це у свою чергу може стати причиною руйнації конструктивних основ цивілізації, деградації багатьох культуротворчих, соціальних та ін. інститутів.

Наукова новизна запропонованого проєкту полягає в тому, що у процесі еволюції цивілізації найактуальніші зміни відбуваються у мовній картині світу. Вона маніфестує як поверхневі, так і глибинні процеси. Відстеження динамік понятійних структур дає інформацію про ці зміни, а також змогу побачити перспективу та наслідки таких модифікацій. Також свіжість запропонованих ідей у тому, що аналогічні процедури можуть бути застосовані до інших понятійних категорій – філософського, соціологічного, психологічного, ментально-світоглядного, культурно-історичного та ін. циклів. Доробки у цій галузі із застосуванням запропонованих методик допоможуть пролити світло на кризові явища нашого сьогодення.

Посилання

Біленький Є. А. та ін. Соціологія: словник термінів і понять. Київ, 2006.

Головатий М. Ф., Панасюк М. Б. Соціальна політика і соціальна робота. Терміно-понятійний словник. Київ, 2005.

Лазарович О. М. Прикметник «інтелігентний» в українській та польській мовах: семантичний та функціональний аспекти / Zeszyt Naukowy Prac Ukrainoznawczych, № 3, 2019. S. 93–101.

Мельник Я. Г. Пролегомени до українського дискурсу. Ч. І. Івано-Франківськ, 2023.

Москалець В. П. Перспектива трансформацій у психології московітів / Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Сепія «Психологія». № 15, 2022. С.

Психологічна енциклопедія. Київ, 2006.

Сабадуха В. О. Метафізика суспільного та особистісного буття. Івано-Франківськ, 2019.

Соціологія. Терміни. Поняття. Персоналії. Львів, 2002.

Феномен української інтелігенції у контексті глобальних трансформацій / матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. 19–20 квітня 2018 р. Покровськ, ДВНЗ ДонНТУ, 2018.

Шапар В. Б. Психологічний тлумачний словник. Харків, 2004.

Mały Słownik języka polskiego. Warszawa, 1995.

Langenscheidts Crabwörterbuch Deutsch als Fremdsprache. Москва, 1998.

New Webster’s Dictionary and Thesaurus. 1993.

https://discovery.kpi.ua/Record/000252756

https://ebooks.znu.edu.ua/index.php?action=url/view&url id=27840

https://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis nbuv/cgiirbis 64.exe?C21COM=S&121DBN=&S21FMT=JwU B&S21ALL=%28%3C/%3EU%3D%D0%AE9%20%D1%8F21%3C.%3E%29&Z21ID=&S21SRW=TIPVID&S21SRO=UP&S21STN=1&S21REF=10&S21CNR=20

https://maup.com.ua/assets/files/lib/book/ps 18.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-26

Як цитувати

Мельник, Я. (2024). СПЕЦИФІКА СОЦІОКУЛЬТУРНОГО ТА КОГНІТИВНО-МЕНТАЛЬНОГО НАПОВНЕННЯ КАТЕГОРІЙ «ІНТЕЛІГЕНТ» ТА «ІНТЕЛІГЕНТНІСТЬ» НА ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ: ДИСКУРСОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (19(71), 373–392. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-19(71)-373-392

Номер

Розділ

ДІАЛЕКТОЛОГІЯ, СОЦІОЛІНГВІСТИКА, ТРАНСЛЯТОЛОГІЯ