ПОЛІФУНКЦІОНАЛЬНІСТЬ КОНЦЕПТУ «ВІЙНА» В ХУДОЖНЬОМУ ПРОСТОРІ РОМАНУ ЛЕОПОЛЬДА БУЧКОВСЬКОГО «ЧОРНИЙ ПОТІК»

Автор(и)

  • Ольга Товт Ужгородський національний університет

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-19(71)-327-333

Ключові слова:

антимілітарність, концепт «війна», Леопольд Бучковський, роман «Чорний потік».

Анотація

Розробляючи проблему антимілітарності в художньому просторі українського національного письменства, раз по раз звертаюся до естетичного досвіду близькосусідніх літератур. Тому метою цієї статті є аналіз прози в польському красному письменстві, зокрема в знаковому романі на цю тему Леопольда Бучковського «Чорний потік». Його твір із різних позицій викликає зацікавлення в сучасного читача вже хоча б тим, що в ньому порушуються одвічні питання людства: екзистенція життя і смерті, трагізму й моралі, честі і зради, мужності і страхітливості, власне, усього того, що несе в собі війна супроти будь-якого народу і в будь-який час. Багатовимірність цього поняття є очевидною. Як й асоціативно близькою для нашого національного сьогодення, надто ж у період нинішнього українського протистояння супроти російських загарбників. Відтак у дослідженні використані методи вивчення, що відповідають задекларованій темі: аналітичний, герменевтичний, порівняльно-типологічний та культурно-історичний. Як наслідок-з’ясування поставленої проблеми доведено, що концепт «війна» у прозі польського автора Леопольда Бучковського – поліфункціональний, він пронизує всю ідейно-естетичну тканину роману «Чорний потік» як на змістовому, так і на формотворчому рівнях. У цьому визначається новизна дослідження. Водночас такий підхід в аналітиці прозового твору польського письменника забезпечує необхідне практичне значення дослідження: воно може бути використане як літературознавцями (польськими та українськими), так і сучасними викладачами в розробці та подачі в навчальних закладах питань антимілітарної літератури.

Посилання

Dąbrowski M. Literatura polska 1945–1995 / Mieczysław Dąbrowski. Warszawa : Wyd. «Trio», 1997. 284 s.

Міщук І. Образ війни у подільському світі Леопольда Бучковського. Київські полоністичні студії. Том XXXV. К., 2019. С. 490–495.

Радишевський Р. Леопольд Бучковський. Радишевський Р. Нариси історії польської літератури: у 2-х кн. Кн. 2. К., 2019. С. 405–412.

Міщук І. Образ війни у подільському світі Леопольда Бучковського. Київські полоністичні студії. Том XXXV. К., 2019. С. 490–495.

Burkot S. Leopold Buczkowski / Stanisław Burkot. Proza powojenna 1945–1980. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1984. S. 188–201. Про це також ідеться в: Indyk M. Granice spójności narracji. Proza Leopolda Buczkowskiego / Maria Indyk. Wrocław : Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1987. 136 s.

Радишевський Р. Леопольд Бучковський. Радишевський Р. Нариси історії польської літератури: у 2-х кн. Кн. 2. К., 2019. С. 405–412.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-26

Як цитувати

Товт, О. (2024). ПОЛІФУНКЦІОНАЛЬНІСТЬ КОНЦЕПТУ «ВІЙНА» В ХУДОЖНЬОМУ ПРОСТОРІ РОМАНУ ЛЕОПОЛЬДА БУЧКОВСЬКОГО «ЧОРНИЙ ПОТІК». Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (19(71), 327–333. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-19(71)-327-333

Номер

Розділ

ЗАСАДНИЧІ ОСНОВИ ХУДОЖНЬОГО МИСЛЕННЯ