МЕТОДОЛОГІЯ ТА ІКОНІЧНО-КОНВЕНЦІЙНІ КОДИ: «СЛОВ’ЯНСЬКА МІФОЛОГІЯ» МИКОЛИ КОСТОМАРОВА

Автор(и)

  • Олександр Солецький Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-19(71)-299-307

Ключові слова:

міф, метод, іконічний, конвенційний, синкретичний, структура.

Анотація

Мета. У статті розглянуто особливості методології праці М. Костомарова «Слов’янська міфологія», визначено роль інтерпретацій іконічно-конвенційних кодів давнього міфосвіту для теоретичних узагальнень. Вказано, що дослідження М. Костомарова «Слов’янська міфологія» й донині не втрачає своєї актуальності, визначено праці, у яких помічаються вагомі теоретичні та методологічні впливи українського вченого. У статті описано вагомості синкретичної співдії процесів наочної асоціативності та їх впливи на первісну вербалізацію у дослідженнях М.Костомарова. Дослідницька методика. У дослідженні використано систему з генетичного, герменевтичного, структурального та семіотичного методів. Автор опирається на наукову методику семіотики та герменевтики, використовує методологію літературознавчої когнітивістики. Це зумовлено специфікою дослідження, його об’єктом та предметом. Результати. Піднесення ідеї «символізації» у М.Костомарова до методологічного принципу опиралося на чітку інтерпретаційну систему, де провідну роль відігравали послідовні трактування іконічно-конвенційних синкретичностей слов’янської міфології. Український вчений перманентно акцентував, що слов’янська сакральна міфологія – це не пантеїзм, а багатоіпостасне та поліномінативне відображення Божественної єдності, особливе іконічно-конвенційне виявлення, що позначає різні форми семіотизації та ідентифікації світлодайних, сонячних, водяних та земних стихій. Різні номінації язичницьких ідолів – це лише варіанти позначення однієї з натуралістичних форм божої сутності.

Посилання

Білецький Л. Основи української літературно-наукової критики / Упорядник, автор передмови та приміток Микола Ільницький. Київ: Либідь, 1998. 408 с.

Гарасим Я.І. Нариси до історії української фольклористики. Київ: Знання, 2009. 301 с.

Гарасим Я. Становлення моделі української культурно-історичної школи у фольклористиці. Вісник Львівського університету. Серія філологічна: Українська фольклористика. Львів, 1999.Вип. 27.С. 14-22

Ґейтштор А. Слов’янська міфологія / Пер. з польської С.Гірік. Київ: ТОВ «Видавництво «Кліо», 2014. 416 с.

Каюа Р. Людина і сакральне / пер. з фр. Київ: Ваклер, 2003. 256 с.

Костомаров М. І. Слов'янська міфологія / упоряд., приміт. І. П. Бетко, А. М. Полотай; вступна ст. М. Т. Яценка. Київ: Либідь, 1994. 384 с.

Леві-Строс К. Первісне мислення / пер. з фр., вступне слово та примітки С. Йосипенка. Київ: Український Центр духовної культури, 2000. 324 с.

Потебня О. Про купальскі вогні й сродні з ними уявлення. Потебня О. Слово і міф. М.: Правда, 1989. С.530-553.

Слупецький Л. Післямова. Ґейтштор А. Слов’янська міфологія / пер. з польської С.Гірік. Київ: ТОВ «Видавництво «Кліо», 2014. С.320-355.

Яценко М. М.І.Костомаров – фольклорист і літературознавець. Костомаров М. І. Слов'янська міфологія. Київ: Либідь, 1994. С.5-43.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-26

Як цитувати

Солецький, О. (2024). МЕТОДОЛОГІЯ ТА ІКОНІЧНО-КОНВЕНЦІЙНІ КОДИ: «СЛОВ’ЯНСЬКА МІФОЛОГІЯ» МИКОЛИ КОСТОМАРОВА. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (19(71), 299–307. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-19(71)-299-307

Номер

Розділ

ЗАСАДНИЧІ ОСНОВИ ХУДОЖНЬОГО МИСЛЕННЯ