НАЦІОНАЛЬНІ ФОРМИ ТІЛЕСНОЇ ІКОНОТРОПІЗАЦІЇ В СУЧАСНОМУ ПОЛЬСЬКОМУ ТА УКРАЇНСЬКОМУ ХУДОЖНЬОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

  • Галина Васильків Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-19(71)-178-192

Анотація

У статті досліджуються форми тілесної іконотропізації крізь призму їх репрезентації в національних етнічних кодах, втілених у сучасному польському та українському постмодерному дискурсі. Об’єктом дослідження є роман «Солодка Даруся» Марії Матіос і «Правік та інші часи» Ольги Токарчук. Обрані твори дають змогу детально дослідити тему, оскільки репрезентації тілесного героїв у обох романах пов’язанi з національною матрицею та характерним етнокодом польської та української культур. Предметом аналізу є тілесні елементи героїв репрезентовані в романах. Серед методів дослідження  - компаративний, що в нашій науковій розвідці ґрунтується на порівнянні обраних романів у контексті національних особливостей польської та української культури. Компаративний метод є актуальним при дослідженні постмодерної літератури, оскільки в сучасному світі глобалізація зближує культури. Можемо визначити важливу роль герменевтичного підходу при дослідженні поетики іконотропізму у творчості обраних письменниць, зокрема цілісності образів, оскільки обидва романи розповідають про період з початку XX століття, але тим не менш із проекцією на сучасний світ. Також важливими є формальний та типологічний методи, що сприяють визначенню системних, структурних принципів тілесного іконотропізму в українській та польській літературних традиціях.

Як результат, на основі обраних романів простежується двосторонній зв’язок тілесного та національного, що певним чином іконотропізує «тіло нації». Проаналізовано схожі та відмінні риси іконотропізації тілесних елементів в образах героїв. Подібний аналіз допомагає відстежити іконічно-конвенційні особливості етнічні семіотики у конкретному контексті. Визначені завдання та висновки є актуальними для сучасних тенденцій європейської науки.

Посилання

Башкирова O. Тілесність як простір смерті й відродження у романістиці Любка Дереша. Літературний процес: методологія, імена, тенденції. Збірник наукових праць (філологічні науки). Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2017. № 10. С. 10 - 17.

Васильків Г. М. Когнітивні сфери іконотропізму. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, 2022. № 17(65). С. 362-371.

Гайович Г. Тілесність як один із репрезентантів культурного коду українців, 2016.

URL:https://www.academia.edu/41559296/Ciało_i_tożsamość_w_ukraińskiej_kulturze_sztuce_literaturze_języku

Гомілко О. Метафізика тілесності: концепт тіла у філософському дискурсі. К.: Наук.думка, 2001. 340 с.

Декарт Рене. Метафізичні розмисли. Пер. з фр. З.Борисюк та О.Жупанського. Київ: Юніверс, 2000. 304 с.

Калько В. В. Лінгвокультурний аналіз соматизму язик в українських пареміях. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія Філологія (мовознавство), 2012. №16. С.135-140.

Климентова О.В. Тіло як сакральний концепт в українських молитвах. Матеріали Інтернет-конференції «Тіло й ідентичність в українській культурі, мистецтві, літературі, мові». Варшава – Івано-Франківськ, 2016. С. 145-152.

Матіос М. Солодка Даруся: драма на три життя. Роман. Київ: А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2022. вид. 4-те. 208 с.

Найдьонова Г. Проблема тілесності в психології та філософії. Філософія гуманітарного знання: раціональність і духовність. Матеріали наукової конференції 2-3 жовтня 2008 р. Чернівці: Рута, 2008. 472 с.

Попович М. В., Кисляковська І. В., Вяткіна Н. Б. "Проблеми теорії ментальності". Київ: Наукова думка, 2006. 406 с.

Скуратівська Г. Ментальні основи української культури: концепти національної ідентичності. Літературознавство. Фольклористика. Культурологія, 2015. № 18-20. С.16-21.

Солецький О.М. Емблематичні форми дискурсу: від міфу до постмодерну: монографія. Івано-Франківськ: «Лілея-НВ», 2018. 400 с.

Терендій Т. В. Вбрання та прикраси польської шляхтянки XVI-XVII ст. Україна у світовому історичному просторі: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. Маріуполь: МДУ, 2017. С. 220 – 222.

Токарчук О. Правік та інші часи. Роман. Львів: Кальварія, 2004. 224 с.

Шухевич В. Гуцульщина. Львів, 1902. Ч. 3. С. 19.

Ярмоленко Н. Тіло епічного богатиря-козака як мікрокосм. Філологічний часопис. вип. 1, 2015. С. 142-149.

Clement O. Ciało śmiertelne i chwalebne: wprowadzenie do teopoetyki ikony, Warszawa, 1999. S. 8.

Dudziński P. Ciała, wiele ciał – o literackiej i kulturowej konstrukcji ciała na przykładzie powieści Michela Fabera Szkarłatny płatek i biały: Ciało cielesne, red. K. Konarska,Wrocław, 2011. S. 159-164.

Husserl E. Cartesianische Meditationen: Eine Einleitung in die Phänomenologie. Husserliana. Bd. 1. Den Haag: Martinus Nijhoff, 1950. S. 114.

Jakubowska-Krawczyk K., Olechowska P., Romanûk S., Zambrzycka D., Ukrainistyki M., & Warszawski, U. (Eds.). Ciało i tożsamość w ukraińskiej kulturze, sztuce, literaturze, języku. Uniwersytet Warszawski. Katedra Ukrainistyki, 2016. URL:https://www.academia.edu/41559296/Ciało_i_tożsamość_w_ukraińskiej_kulturze_sztuce_literaturze_języku

Jaxa-Rożen H. Sztuka krytyczna jako refleksja nad estetyzacją ciała: Ciało cielesne, op. cit., 2011. URL: https://wuwr.pl/cac/article/view/815/788

Spolsky E. Iconotropism as Representational Hunger: Raphael and Titian. Iconotropism: Turning Toward Pictures, 2010. Р. 23-36. URL: http://dx.doi.org/10.17613/n9aj-jq60

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-26

Як цитувати

Васильків, Г. (2024). НАЦІОНАЛЬНІ ФОРМИ ТІЛЕСНОЇ ІКОНОТРОПІЗАЦІЇ В СУЧАСНОМУ ПОЛЬСЬКОМУ ТА УКРАЇНСЬКОМУ ХУДОЖНЬОМУ ДИСКУРСІ. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (19(71), 178–192. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-19(71)-178-192

Номер

Розділ

У СВІТЛІ ПОРІВНЯЛЬНО-ТИПОЛОГІЧНИХ СТУДІЙ