МЕТОД ПОВІЛЬНОГО ПРОЧИТАННЯ ЯК ОСНОВНИЙ МЕТОД НАВЧАЛЬНОГО АНАЛІЗУ НОВЕЛ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА

Автор(и)

  • Григорій Клочек Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-371-380

Ключові слова:

Василь Стефаник, «Камінний хрест», метод повільного прочитання, художнє вираження, поетика.

Анотація

 Мета статті полягає в тому, аби з позицій нових методологічних і методичних підходів проінтерпретувати творчість Василя Стефаника. На прикладі новели письменника «Камінний хрест» запропоновано метод повільного прочитання як основний метод навчального аналізу цього твору в системі шкільної та університетської освіти. Використовуючи синтез наукової методології (герменевтичний, філологічний, лінгвістичний та ін.), доведено результати дослідження, головний з яких: розуміння тексту, уміння його аналізувати й уміння творити текст. Як переконує автор статті, у цій тріаді закладено при повільному прочитанні «Камінного хреста» процеси пізнавальні та навчальні як для учнів, так і для студентів. Вони дозволяють глибше розуміти унікальний твір Василя Стефаника і водночас пізнавати способи його ідейно-естетичного вираження. Загалом метод повільного прочитання художнього тексту, на переконання дослідника, є найбільш оптимальним у виявленні та сприйнятті художніх особливостей творів літератури, він, уповільнюючи темп аналізу їх змістової та формотворчої наповненості, сприяє їх естетичному освоєнню. Наукова новизна дослідження: вперше з нових методологічних та методичних позицій проаналізовано твір Василя Стефаника «Камінний хрест», спроєктовано в такий спосіб погляд на аналізі всієї творчості письменника-класика. Практичне значення статті полягає в тому, що її результати можуть бути використані педагогами у середній та вищій школі під час аналізу творів українського новеліста.

Посилання

Адлер М. Как читать книги. Руководство по чтению великих призведений. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2011. – 344 с.

Клочек Григорій. Діамантовий текст Григора Тютюнника // Григорій Клочек. Синергія літературного твору. – Дніпро: «Середняк Т.К.», 2020. – С. 187–199.

Клочек Григорій. Енергія художнього слова. – Кірововград: Редакційно-видавничий відділ КДПУ ім.. В. Винниченка, 2007. – С. 33–54.

Клочек Григорій. Синергія літературного твору. – Дніпро: Середняк Т.К., 2020. – С. 166–186.

Mikiks, David. Slow Reading in a Hurried Age. - Cambridge, Massachusetts & London, England.-The Belknap Press of Harvard University Press, 2013.

Miedema, John. Slow Reading. Los Angeles, CA: Litwin Books, 2009.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-07

Як цитувати

Клочек, Г. (2023). МЕТОД ПОВІЛЬНОГО ПРОЧИТАННЯ ЯК ОСНОВНИЙ МЕТОД НАВЧАЛЬНОГО АНАЛІЗУ НОВЕЛ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (18(69), 371–380. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-371-380

Номер

Розділ

ХУДОЖНЯ ЛІТЕРАТУРА І НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА