ФОЛЬКЛОРНО-МІФОЛОГІЧНІ ОБРАЗИ ДОМОВИКА І ЛІСОВИКА В ХУДОЖНІЙ ПЛОЩИНІ ДИТЯЧИХ ОПОВІДАНЬ В. ВИННИЧЕНКА

Автор(и)

  • Наталя Кобзей Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-349-362

Ключові слова:

фольклор, дитячі оповідання, міфологія, домовик, перетворення

Анотація

Мета. У статті проаналізовано дитячі оповідання Володимира Винниченка з точки зору відтворення елементів національного коду українців, зафіксованих у фольклорних текстах. Увагу зосереджено на творах автора «Віють вітри, віють буйні» та «Гей, хто в лісі, озовися». Встановлено, що в останніх активно використовуються фольклорні мотиви, жанри та образи. Вони дозволяють пояснити деякі народні традиції наших предків, показати нерозривність зв'язку між минулим і сучасним, відтворити колорит описуваної епохи. Визначено, що для української культури характерні вірування в існування надприродних істот – відьом, демонів, чортів, русалок, чаклунів, перевертнів, які можуть допомагати або шкодити людям. Винниченко запозичує з фольклору образи домовика та лісовика. Мета дослідження –  простежити їх трансформацію у вказаних творах та з'ясувати їх психоемоційний вплив на персонажів. Використано історико-літературний, порівняльно-генетичний, порівняльно-типологічний та інтертекстуальний методи.

Новизна. Вперше здійснено аналіз фольклорно-міфологічних персонажів Винниченкових дитячих оповідань. Доведено, що його лісовик/Корчун зазнав у тексті значної літературної трансформації. Проведено паралелі з типологічно спорідненими образами у світовій культурі. З'ясовано функції фольклорних елементів у творах: навколо них будується композиція оповідань, через ставлення до фольклорних образів розкриваються характеристики головних героїв, реалізуються авторські ідейно-естетичні концепції. А в стресових ситуаціях, пов'язаних з їх появою, формується свідомість маленьких особистостей.

Практичне значення дослідження  полягає  в  тому,  що  його  результати можуть бути використані в подальших розвідках, присвячених літературно-фольклорним кореляціям у творчості В. Винниченка.

Посилання

Варданян М. Україна на роздоріжжі: еміграційний цикл оповідань «Намисто» В. Винниченка в контексті радянської дитячої літератури 20-х років ХХ століття. Науковий збірник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського, 2017, № 2 (20), 47–51.

Винниченко В. Намисто: оповідання. Київ: Веселка, 1989, 401 с.

Виноградова Л. Народна демонологія та міфо-обрядова традиція слов'ян. Харків: Індрик, 2000, 276 с.

Вовк О. Емоційний потенціал дитячих оповідань Володимира Винниченка. Літературознавчі студії. Актуальні питання гуманітарних наук, 2015, № 2, 193–198.

Кузьменко О. Драматизм людського буття в українському фольклорі: концептуальні форми вираження (період Першої та Другої світових воєн). Львів: Інститут народознавства, 2018, 345 с.

Коцюбинська М. Етюди про поетику Шевченка: Літературно-критичний нарис. Київ, 1990, 272 с.

Літературознавчий словник-довідник / за ред. Р. Т. Гром’яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. Київ : Академія, 2006. 752 с

Марків Р. Теоретичні аспекти фольклоризму в літературі. Вісник Львівського університету. Серія філологічна, 2010, № 41, 215–223.

Михида С. Модерна Україна: особистість – мегатекст – поетика. Кіровоград: Поліграф-Сервіс, 2013, 347 с.

Потапенко С. Проблема тексту у фольклорі з погляду теорії інтертекстуальності. Літературознавчі студії, 2010, № 26, 455–459.

Скиба Р. Фольклорні моделі у літературному тексті (темрява і її противага в «Страшній помсті М. Гоголя»). Молода нація, 1997, № 5, 101–104.

Снігирьова М. Фольклор у формуванні національної ідентичності. Science and Education a New Dimension. Філологія, 2018, № VI (43), 53–55.

Тиховськ О. Персоніфікація архетипу Тіні в міфологічному світогляді українців. Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства: збірник наукових праць. Ужгород, 2015, № 20, 130–135.

Чепурко О. Образи дітей в українській малій прозі кінця 19 – початку 20 століття. Вісник Житомирського державного університету імені І. Франка, 2004, № 15, 215–218.

Янковська Ж. Українська народницька романтична проза. Львів: Українські технології, 2016, 278 с.

Al-Haidari, A., & Bhanegaonkar S. (2012). Reflections of Ancient Mythical Characters in European Literature: A Review of Antiquity and Contemporaneity. International Journal of Social Science Tomorrow, 1 (4), 1–7.

Attebery, Brian (2014) Stories about Stories: Fantasy and the Remaking of Myth. New York: Oxford University Press.

Baumbach, S. (2009). The Knowledge of Myth in Literature: The Fascination of Mythopoetic Space and William Drummond’s ‘The Statue of Medusa'. In A. Locatelli, The Knowledge of Literature (pp.121–140). Bergamo University Press.

Dundes, A. (2005). Folkloristics in the Twenty-First Century. Journal of American Folklore, 118, 385-408.

Gaystor, А. (2015). Slavic mythology. Kyiv: Clio.

Otero, S., Martínez-Rivera, М. (Eds). (2021). Theorizing Folklore from the Margins: Critical and Ethical Approaches (Activist Encounters in Folklore and Ethnomusicology). Indiana University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-07

Як цитувати

Кобзей, Н. (2023). ФОЛЬКЛОРНО-МІФОЛОГІЧНІ ОБРАЗИ ДОМОВИКА І ЛІСОВИКА В ХУДОЖНІЙ ПЛОЩИНІ ДИТЯЧИХ ОПОВІДАНЬ В. ВИННИЧЕНКА. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (18(69), 349–362. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-349-362