СТРУКТУРНО-СТИЛІСТИЧНА ФУНКЦІЯ РЕМАРКИ В НОВЕЛІСТИЦІ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА

Автор(и)

  • Олександра Вісич Національний університет «Острозька академія»

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-153-161

Ключові слова:

ремарка, театралізація, епос, діалог, невербальна комунікація.

Анотація

У статті здійснена спроба аналізу та типологізації ремарки в прозі Василя Стефаника, яку розглянуто у контексті тенденцій трагедизації епосу, що стали домінантними наприкінці ХІХ – початку ХХ ст. Метою розвідки є дослідження авторської специфіки конструювання драматичної ремарки у новелістиці письменника, окреслення її функції у драматизації оповіді. У цьому світлі ремарка як територія авторського голосу, виявляється структурно-стилістичним елементом прозового тексту, що сприяє театралізації оповіді, є засобом психологічного та емоційного увиразнення, елементом візуалізації основного тексту та сприяє його поліфонічності. У результаті дослідження доведено, що новелістика Стефаника – це унікальна форма театралізованості, в якій ремарці відведена важлива функція. Автор виявляє себе у тексті за допомогою епізованих та ліризованих ремарок, які різною мірою представлені у творах, містять емоційні, психологічні акценти, фіксують невербальну комунікацію, окреслюють мізансцени тощо. Новизна. У статті схарактеризовано багатофункціональність та типологічне розмаїття театральної ремарки у прозовому тексті Василя Стефаника. Використаний метод аналізу може бути продуктивним для подальшого аналізу прийомів драматизації прозових текстів.

Посилання

Василь Стефаник – художник слова. Івано-Франківськ: Плай, 1996. 272 c.

Вірченко Т. «Синя книжечка» Василя Стефаника: поетика серіальності / мозаїчності. Синопсис: текст, контекст, медіа. 2021. 27(3). С. 136–140.

Голод Н. Конгруентність драматургійності й експресіоністичності у малій прозі Василя Стефаника С. 83-89.

Денисюк І. Літературознавчі та фольклористичні праці: У 3 томах, 4 книгах. Львів, 2005. Т. 1. Кн. 1. 432 с.

Див.: Василь Стефаник пише для «Березоля» драму з селянського життя. Вікна. 1928. No4. С. 27.

Зубрицький Михайло. Психологізм соціальних новел Василя Стефаника. Проблеми гуманітарних наук. Філологія. 2013. Вип. 32. С. 168–183.

Казанова О. «Драматизація» новелістики В. Стефаника у фокусі наратологічної методології. Прикарпатський вісник НТШ. Слово. 2016. 2 (34). С. 431–455.

Капелюх Д. Поетика драматургічної ремарки: автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.01.06. Житомир. Держ. ун-т ім. Івана Франка. Житомир, 2019. 20 с.

Коцюбинська М. «Безлично голі образки» і біле світло абсолюту [експресіонізм творів В. Стефаника]. Слово і час. 1992. № 5. С. 55–69.

Лукіянович Д. Василь Стефаник (Передмова до збірки новел Земля). Василь Стефаник у критиці та спогадах: статті, висловлювання, мемуари. Київ: Дніпро, 1970. 482 с.

Рудик Д. Василь Стефаник. Василь Стефаник у критиці та спогадах: статті, висловлювання, мемуари. Збірник. К.: Дніпро, 1970. 482 с.

Стефаник В. С. Зібрання творів: у 3 т. у 4-х кн. Івано-Франківськ: Місто НВ, 2020. Т.1, кн. 1. 676 с.

Хороб С. Поетика конфлікту у прозі Василя Стефаника: драматизація новели чи епізація драми?. Прикарпатський вісник НТШ. Слово. 2016. № 2. С. 405–422.

Хороб С. Українська драматургія: Крізь виміри часу (теоретичні та історико-літературні аспекти драми). Івано-Франківськ: Лілея-НВ. 1999. 200 с.

Цит за: Лесин В. Вінок шани Стефаникові [Преамбула і публікація відповідей 25 українських письменників на питання анкети]. Українське літературознавство. Вип.13. Львів : Вид-во Львів. ун-ту. 1971. С.89–102.

Штейнбук Ф. Тілесно міметичний метод аналізу художніх творів: суперечлива апологія. Слово і Час. 2008. №12. С. 56–66.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-07

Як цитувати

Вісич, О. (2023). СТРУКТУРНО-СТИЛІСТИЧНА ФУНКЦІЯ РЕМАРКИ В НОВЕЛІСТИЦІ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (18(69), 153–161. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-153-161