ПРОЗА МАРКА ЧЕРЕМШИНИ: ЛІТЕРАТУРНА КЛАСИКА У МЕТАМОДЕРНІЙ ПРИЗМІ

Автор(и)

  • Лідія Мацевко-Бекерська Львівський національний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-126-142

Ключові слова:

метамодернізм, когнітивістика, наративні стратегії, типологія викладу, точка зору.

Анотація

Мета. Літературна творчість Марка Черемшини стала яскравою оригінальною відповіддю на запити тогочасного історико-культурного дискурсу. Сучасне літературознавство з позицій понадепохального інтервалу пізнає сутність авторського стилю і вписує його у координати нинішнього переживання кожним читачем власного місця в історико-культурному хронотопі. Проза М. Черемшини дає багатий матеріал для пізнання її когнітивно-наративної своєрідності, для розуміння мистецької манери письменника. Така методологічна перспектива тим більше переконлива, що відкриває простір для осмислення «структури почуття» (Р. Вільямс) як одного із базових концептів новітньої метамодерної парадигми. Результати дослідження. Якщо для дослідників стилю українського письменника його модерністський зміст і відповідне оформлення тексту не викликало заперечень чи сумнівів, то для читача-сучасника наступного століття цілком логічним є поворот «лінзи поляроїда» в бік метамодерних проєкцій прози М. Черемшини – передусім, у сприйманні / розумінні / інтерпретації художнього тексту. Подібно до модерністських шукань цілісного відображення світу і його максимально суб’єктивного переживання нинішня доба прагне позбутися хаосу та зневіри, потребуючи ясності, зрозумілості, міметичності відображення, гармонії сприймання та цілісності значень. Практичне значення статті.  Мала проза українського митця-модерніста відкриває шлях до осмислення глибин національного світосприймання, маркує актуальний натепер простір екзистенції людини в часі Великої визвольної війни.

Посилання

Бандровська О. Реальність як вигадка? Поняття «метамодернізм» і «метамодерн» в сучасному культурологічному і літературознавчому дискурсі. Іноземна філологія. 2021. Випуск 134. С. 152–164

Денисюк І.О. Жанрово-стильова проза Марка Черемшини. Живий у пам’яті народній. К. Дніпро. 1975. С. 67-83.

Денисюк І. Розвиток української малої прози ХІХ – початку ХХ ст. Львів. Науково-видавниче товариство «Академічний експрес». 1999. 280 с.

Мафтин Н. Неоромантична модель гуцульського дивосвіту. Слово і час. 1999. № 6. С.76 -78.

Мафтин Н. У пошуках «GRAND» стилю: західноукраїнська та еміграційна проза міжвоєнного двадцятиліття. Івано-Франківськ. ЛІК. 2011. 336 с.

Мацевко Л. Українська мала проза кінця ХІХ – початку ХХ століть у дзеркалі наратології: монографія. Львів. Сплайн. 2008. 408 с.

Миронюк В. Поетика прози Марка Черемшини. Доступно: https://mydisser.com/en/catalog/view/20085.html

Піхманець Р.В. Із покутської книги буття. Засади творчого мислення Василя Стефаника, Марка Черемшини і Леся Мартовича: монографія. К. Темпора. 2012. 580 с.

Ткачук М.П. Наративні моделі українського письменства. Тернопіль. ТНПУ. Медобори. 2007. 464 с.

Черемшина М. Новели. К. Наук. думка. 1987. 443 с.

Черемшина М. Моя біографія. Доступно: https://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=4371

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-07

Як цитувати

Мацевко-Бекерська, Л. (2023). ПРОЗА МАРКА ЧЕРЕМШИНИ: ЛІТЕРАТУРНА КЛАСИКА У МЕТАМОДЕРНІЙ ПРИЗМІ. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (18(69), 126–142. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-126-142