ФОЛЬКЛОРНО-МІФОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ХУДОЖНЬОГО МИСЛЕННЯ МАРКА ЧЕРЕМШИНИ

Автор(и)

  • Наталія Мафтин Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-116-125

Ключові слова:

archetype, short story, symbol, metaphor, totemic symbolism, dualism of world perception.

Анотація

Мета. У пропонованій науковій статті досліджено генезу художнього мислення Марка Черемшини, зокрема вплив і вияви на рівні поетики його художніх текстів фольклорно-міфологічних засад. Враховуючи особливості світоглядних підвалин письменника, проаналізовано новели циклу «Село за війни», «Парасочка», новели «Грушка», «Бодай їм путь пропала!», «Зарікайся мід-горівку пити...».

Дослідницька методика передбачала застосування культурно-історичного  та системного методів, міфопоетики, прийомів рецептивної естетики, елементів теорії інтертекстуальності.

Результати. Дослідження новелістики Марка Черемшини під обраним кутом зору засвідчило закоріненість його художнього мислення в глибинних пластах народного світобачення, фольклорної образності, що сягають архетипного підгрунтя. Лірична домінанта прози письменника, зокрема її стилістична складова, також  постала з фольклору, з майстерних трансформацій ритміки, поетичного синтаксису народних пісень, голосінь і колядок, паралелізму їх побудови. Самобутній гуцульський фольклор зі збереженими в ньому елементами реліктових вірувань, шифрограмами символів, орнаментальним декоруванням, транссубстанцією усіх виявів і форм життя, лексичним багатством послугував моделлю художнього світосприйняття для Марка Черемшини, в якій органічно поєднались складові реалізму, імпресіонізму з неоромантизмом.

В об'єктно-суб'єктній моделі світу Черемшини чільне місце посідає непереможний дух життя, що відповідає морально-етичним засадам і фольклорним уявленням про світобудову гуцулів.

Посилання

Глобенко М. Література доби модернізму // Іван Мірчук. Історія української культури. Мюнхен-Львів. 1994. С. 192-216.

Денисюк І. Любовні історії української белетристики. Український Декамерон. Київ: Довіра, 1993. С.377-391.

Донцов Д. Марко Черемшина // Дмитро Донцов. Літературна есеїстка. Дрогобич, «Відродження», 2010. С.190-208.

Зеров М. Марко Черемшина й галицька проза // Зеров М. Твори: В 2 т. Київ: Дніпро, 1990. Т. 2: Історико-літературні та літературознавчі праці. Київ: Дніпро, 1990. С. 401-435.

Коцюбинський М. Твори: В 7 т. - Київ, 1975. Т. 7. С. 130.

Мафтин Н. Неоромантична модель гуцульського дивосвіту. Слово і час. 1999. № 6. С. 20-24.

Фрай Нортроп. Архетипний аналіз: теорія мітів // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. Львів, 1996.

Черемшина Марко. Карби: Оповідання. Київ: Дніпро. 1986. 246 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-07

Як цитувати

Мафтин, Н. (2023). ФОЛЬКЛОРНО-МІФОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ХУДОЖНЬОГО МИСЛЕННЯ МАРКА ЧЕРЕМШИНИ. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (18(69), 116–125. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2023-18(69)-116-125