ДРАМАТИЧНА ДОМІНАНТА НОВЕЛІСТИКИ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА

Автор(и)

  • Світлана Луцак Івано-Франківський національний медичний університет
  • Наталія Вівчарик Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-16(63)-254-263

Ключові слова:

драматургія, конфлікт, діалог, інсценізація, образ, символ, театр.

Анотація

Метою дослідження є аналіз жанрових особливостей новелістики Василя Стефаника, а передусім драматичного складника її художньої структури. Основну увагу зосереджено на новелах, які лягли в основу інсценізації театру «Заграва». Режисер Володимир Блавацький обрав для постановки новели, динамічна жанрова структура яких ідентифікується сучасними дослідниками як драма в новелі – «Вона – земля», «Сини», «Марія», «Злодій», «Побожна», «Morituri» та «Моє слово» (у ролі прологу). Ці твори привернули увагу режисера, оскільки суттєво розширювали тематичні рамки тогочасної драматургії. Головною в статті стала методика генологічних студій, поєднана з прийомами поетикального аналізу домінант внутрішньої організації новел Василя Стефаника. У результаті дослідження доведено, що саме гострий конфлікт, діалогічність мовлення, напруженість сюжету, часопросторова сконденсованість, суміжна проблематика, зведені до мінімуму описи дозволили режисерові об’єднати ці твори в одній театральній постановці. Додатково для характеристики ідейно-художніх особливостей новелістики Василя Стефаника використано літературно-критичні відгуки та праці Миколи Євшана, Миколи Зерова, Михайла Рудницького, Івана Франка, Лесі Українки та ін., які вказували на експресивність письма, мінімальну авторську присутність у новелістиці Василя Стефаника. Також використано спогади письменника, архівні матеріали, діаспорні дослідження, зокрема статтю Григора Лужницького «Син землі», у якій окреслено специфіку розвитку тогочасного українського театру та гостру необхідність збагачення репертуару інсценізаціями українських авторів, зокрема Василя Стефаника. Основна увага в статті закцентована на аналізі новели «Вона – земля», яка виступає центральною в однойменній постановці. Проілюстровано, що земля у творах та інсценізаціях Василя Стефаника постає в найрізноманітніших іпостасях – Батьківщина, дім, народ, родина, символізує нерозривність поколінь. Новизною статті є аналіз тяглості української театральної традиції, яку інтуїтивно відчув новеліст Василь Стефаник, трансформувавши в художню структуру прозового тексту, що спричинилося до появи оригінальної генологічної форми – драма в новелі. Зазначена художня традиція знайшла своє переломлення в сучасній постановці Івано-Франківським національним академічним драматичним театром ім. Івана Франка драми-ораторії «Вона – земля».

Посилання

Блавацький В. Спогади. Ревуцький В. В орбіті світового театру. Київ–Харків–Нью-Йорк : Вид-во М. П. Коць, 1995. C. 148–154.

Василь Стефаник у дослідженнях та спогадах / упоряд. С. Хороб. Іва-но-Франківськ : Місто НВ, 2021. 476 с.

Євшан М. Василь Стефаник Євшан М. Критика. Літературознавство. Естетика / упорядкув. Н. М. Шумило. Київ: Основи, 1998. С. 213–216.

Зеров М. Марко Черемшина й галицька проза Зеров М. Твори. У 2 т. Т. 2. / упорядкув. Г. П. Кочура і Д. В. Павличка. Київ: Дніпро, 1990. С. 401–435.

Лепкий Б. Іван Франко. Василь Стефаник. Владислав Оркан. Спогади / вступна стаття М.М. Ільницького. Львів : Оскарт, 1988. 132 c.

Лужницький Г. Вибране : Історичні драми, наукові праці. Івано-Франківськ : Плай, 1998. 247 с.

Лужницький Г.Син землі. Альманах «Провидіння». Філадельфія, 1971. С. 77–82.

Рудницький М. Письменники зблизька. Спогади / редактор С. Паливода. Львів : Книжково-журнальне вид-во, 1958. 172 с.

Стефаник В. Вона то – земля, пізніша чорнова редакція новели «Вона – земля», варіант Б. Стефаник В. Повне зібрання творів. У 3 т. Т. 1 : Новели / укладачі М .С. Грудницька, С. А. Крижанівський, Л. Г. Бойко. Київ: Вид-во АН УРСР, 1949. С. 314–317.

Стефаник В. С. Зібрання творів у 3 т. у 4 кн. / редкол. : С. І. Хороб (голова) та ін. Т. 1. Кн. 1 : Твори / упорядкув. Р. В. Піхманця; примітки, пояснення слів та післямова Р. В. Піхманця. Івано-Франківськ : Місто НВ, 2020. 676 с.

Стефаник В. Лист до редакції «Літературно-наукового вісника» Стефаник В. Повне зібрання творів. У3 т. Т. 2 : Автобіографічні твори, поезії в прозі, публіцистика, незакінчені твори і переклади / укладачі М. С. Грудницька, С. А. Крижанівський, Й. М. Куриленко. Київ: Вид-во АН УРСР, 1953. С. 71–74.

Українка Л. Малорусские писатели на Буковине Українка Л. Зібрання творів. У 12 т.Т. 8: Літературно-критичні та публіцистичні статті / ред. тому П. Й. Колесник. Київ: Наукова думка, 1977. С. 62–75.

Франко І. З останніх десятиліть ХІХ віку Франко І. Зібрання творів. У 50 т. Т. 41 : Літературно-критичні праці (1890-1910) / ред. тому П. Й. Колесник. Київ: Наукова думка, 1984. С. 471–530.

Франко І. Старе й нове в сучасній українській літературі Франко І. Зібрання творів. У 50 т. Т. 35 : Літературно-критичні праці (1903-1905) / ред. тому П. Й. Колесник. Київ: Наукова думка, 1982. С. 91–111.

Хороб С. Літературно-мистецькі знаки життя : Літературознавчі й театрознавчі статті, дослідження і публіцистика. Івано-Франківськ : Нова Зоря, 2009. 390 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-26

Як цитувати

Луцак, С., & Вівчарик, Н. (2022). ДРАМАТИЧНА ДОМІНАНТА НОВЕЛІСТИКИ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (16(63), 254–263. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-16(63)-254-263

Номер

Розділ

ТВОРЧІСТЬ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА В ІНТЕРТЕКСТУАЛЬНИХ ГОРИЗОНТАХ