ДИНАМІКА ТВОРЧОЇ ДУМКИ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА: ЗАГАЛЬНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ Й ОСОБИСТИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • Роман Піхманець Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-16(63)-158-178

Ключові слова:

психологія художньої творчості, творчий процес, художня обдарованість, художньо-творчий задум, психологічний детермінізм, основи й рушійні сили творчості, словесне втілення задуму.

Анотація

Пропонована стаття присвячена осмисленню деяких питань психології художньої творчості Василя Стефаника, зокрема категорії «художньо-творчий процес» як центральної її проблеми. Відтак мета полягає в тому, щоб простежити динаміку творчої думки новеліста, починаючи від виникнення задуму в сферах «нижньої свідомості» й закінчуючи словесним його втіленням. Дослідницька методика базується на врахуванні міждисциплінарного характеру обговорюваної проблеми і передбачає індуктивно-емпіричні, об’єктивно-аналітичні та психологічні студії. При тому застосовано принципи філологічного, психобіографічного та порівняльно-історичного методів дослідження, а також здобутків новітньої методології: феноменології, літературної герменевтики й рецептивної естетики. У результаті наукових пошуків з’ясовано особливості поєднання в творчому досвіді Василя Стефаника загальних закономірностей процесуальної структури творчості з індивідуально-неповторними проявами. Акцентовано на таких аспектах, як психологічні механізми виникнення художнього задуму, його з’ява в свідомості в формі праобразу, кристалізація в конкретно-чуттєвих формах і словесне здійснення. Наукова новизна статті полягає в тому, що в ній висвітлено суб’єктивно-психологічні чинники зумовленості художніх явищ, що допомагає глибше й повніше їх пізнати.

Посилання

Басин Е. Психология художественного творчества: Личностный подход. М. Знание. 1985.

Васадзе А. Проблема художественного чувства: Вопросы психологии художественного творчества. Тбилиси: Мецниереба, 1978.

Василь Стефаник у критиці та спогадах: Статті, висловлювання, мемуари / упор., вступна стаття та прим. Ф. Погребенника. Київ: Дніпро, 1970.

Выготский Л. Психология искусства. Москва: Педагогика, 1987.

Голосовкер Я. Логика мифа. Москва: Наука, 1987.

Єрмак В. Творча історія поезій у прозі Василя Стефаника. Київ: Наукова думка, 2016.

Івченко М. Творчість Василя Стефаника. Україна. 1926. Кн. 2–3. С. 183–196.

Костащук В. Володар дум селянських. Ужгород: Карпати, 1968.

Лилов А. Природа художественного творчества / Перевод с болгарс-кого. Москва: Искусство, 1981.

Лобок А. Антропология мифа. Екатеринбург: Банк культурной информации, 1997.

Піхманець Р. Із покутської книги буття: Засади художнього мислення Василя Стефаника, Марка Черемшини і Леся Мартовича. Київ: Тем-пора, 2012.

Піхманець Р. Психологія художньої творчості (теоретичні та методологічні аспекти). Київ: Наукова думка, 1991.

Стефаник В. Зібрання творів: у 3 т. у 4-х кн. / редкол.: С. І. Хороб (голова) та ін. Івано-Франківськ: Місто НВ, 2020.

Стефаник В. Твори / друге видання. Реґенсбурґ: Видавнича спілка «Українське слово», 1948.

Франко І. Зібрання творів: У 50-и т. Київ: Наукова думка, 1976–1986.

Ф[ранко] І. [Рецензія на статтю Хр. Алчевської «Мужицька дитина – Василь Стефаник]. Відділ рукописів і текстології Інституту літера-тури ім. Т. Г. Шевченка НАН України. Ф. 8. № 904. С. 1–2.

Черненко О. Експресіонізм у творчості Василя Стефаника. Сучасність, 1989.

Эйхенбаум Б. О прозе. О поэзии: Сб. статей. Л.: Художественная литература, 1986.

Элиаде М. Священное мирское / Пер. с фр.. Москва: Издательство Московского университета, 1994.

Элиаде М. Мифы, сновидения, мистерии / Пер. с фр.. Москва: REFL-book; Киев: Ваклер, 1996.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-26

Як цитувати

Піхманець, Р. (2022). ДИНАМІКА ТВОРЧОЇ ДУМКИ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА: ЗАГАЛЬНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ Й ОСОБИСТИЙ ДОСВІД. Прикарпатський вісник Наукового товариства імені Шевченка. Слово, (16(63), 158–178. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-16(63)-158-178

Номер

Розділ

ВАСИЛЬ СТЕФАНИК: ДИСКУРС ІНТЕРПРЕТАЦІЙ