ДИНАМІКА ТВОРЧОЇ ДУМКИ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА: ЗАГАЛЬНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ Й ОСОБИСТИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-16(63)-158-178Ключові слова:
психологія художньої творчості, творчий процес, художня обдарованість, художньо-творчий задум, психологічний детермінізм, основи й рушійні сили творчості, словесне втілення задуму.Анотація
Пропонована стаття присвячена осмисленню деяких питань психології художньої творчості Василя Стефаника, зокрема категорії «художньо-творчий процес» як центральної її проблеми. Відтак мета полягає в тому, щоб простежити динаміку творчої думки новеліста, починаючи від виникнення задуму в сферах «нижньої свідомості» й закінчуючи словесним його втіленням. Дослідницька методика базується на врахуванні міждисциплінарного характеру обговорюваної проблеми і передбачає індуктивно-емпіричні, об’єктивно-аналітичні та психологічні студії. При тому застосовано принципи філологічного, психобіографічного та порівняльно-історичного методів дослідження, а також здобутків новітньої методології: феноменології, літературної герменевтики й рецептивної естетики. У результаті наукових пошуків з’ясовано особливості поєднання в творчому досвіді Василя Стефаника загальних закономірностей процесуальної структури творчості з індивідуально-неповторними проявами. Акцентовано на таких аспектах, як психологічні механізми виникнення художнього задуму, його з’ява в свідомості в формі праобразу, кристалізація в конкретно-чуттєвих формах і словесне здійснення. Наукова новизна статті полягає в тому, що в ній висвітлено суб’єктивно-психологічні чинники зумовленості художніх явищ, що допомагає глибше й повніше їх пізнати.
Посилання
Басин Е. Психология художественного творчества: Личностный подход. М. Знание. 1985.
Васадзе А. Проблема художественного чувства: Вопросы психологии художественного творчества. Тбилиси: Мецниереба, 1978.
Василь Стефаник у критиці та спогадах: Статті, висловлювання, мемуари / упор., вступна стаття та прим. Ф. Погребенника. Київ: Дніпро, 1970.
Выготский Л. Психология искусства. Москва: Педагогика, 1987.
Голосовкер Я. Логика мифа. Москва: Наука, 1987.
Єрмак В. Творча історія поезій у прозі Василя Стефаника. Київ: Наукова думка, 2016.
Івченко М. Творчість Василя Стефаника. Україна. 1926. Кн. 2–3. С. 183–196.
Костащук В. Володар дум селянських. Ужгород: Карпати, 1968.
Лилов А. Природа художественного творчества / Перевод с болгарс-кого. Москва: Искусство, 1981.
Лобок А. Антропология мифа. Екатеринбург: Банк культурной информации, 1997.
Піхманець Р. Із покутської книги буття: Засади художнього мислення Василя Стефаника, Марка Черемшини і Леся Мартовича. Київ: Тем-пора, 2012.
Піхманець Р. Психологія художньої творчості (теоретичні та методологічні аспекти). Київ: Наукова думка, 1991.
Стефаник В. Зібрання творів: у 3 т. у 4-х кн. / редкол.: С. І. Хороб (голова) та ін. Івано-Франківськ: Місто НВ, 2020.
Стефаник В. Твори / друге видання. Реґенсбурґ: Видавнича спілка «Українське слово», 1948.
Франко І. Зібрання творів: У 50-и т. Київ: Наукова думка, 1976–1986.
Ф[ранко] І. [Рецензія на статтю Хр. Алчевської «Мужицька дитина – Василь Стефаник]. Відділ рукописів і текстології Інституту літера-тури ім. Т. Г. Шевченка НАН України. Ф. 8. № 904. С. 1–2.
Черненко О. Експресіонізм у творчості Василя Стефаника. Сучасність, 1989.
Эйхенбаум Б. О прозе. О поэзии: Сб. статей. Л.: Художественная литература, 1986.
Элиаде М. Священное мирское / Пер. с фр.. Москва: Издательство Московского университета, 1994.
Элиаде М. Мифы, сновидения, мистерии / Пер. с фр.. Москва: REFL-book; Киев: Ваклер, 1996.