ТРАНСФОРМАЦІЇ ОБРЯДУ ІНІЦІАЦІЇ У СУЧАСНИХ КАЗКАХ (НА ПРИКЛАДІ КАЗОК-ПРИТЧ БРУНО ФЕРРЕРО)
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2024-20(74)-428-437Ключові слова:
казка, літературна казка, казка-притча, обряд ініціації.Анотація
Мета. У статті розглянуто жанрові та стильові особливості казок Бруно Ферреро. Ці твори є яскравим зразком новітніх казок-притч межі ХХ-ХХІ століть, вони перекладені багатьма мовами та ось уже довший час є доволі популярними серед читацької аудиторії. У дослідженні визначено їхні головні риси, а також простежуються трансформаційні особливості обряду ініціації з урахуванням змістової специфіки та функціонального навантаження цих творів. Дослідницька методика. У дослідженні використано систему з історичного, герменевтичного та структурального методів. Авторка опирається на теоретико-емпіричну наукову методику, використовує методологію літературознавчої когнітивістики, що зумовлюється специфікою літературознавчого дослідження. Результати дослідження. Дослідження дає змогу виявити особливості новітніх літературних казок, у даному випадку християнських, зокрема їхній притчевий характер, а також трансформації та модифікації, яких зазнають персонажі у сучасному казкотворчому контексті. Такої ж трансформації зазнають і певні сюжетні моделі. Акцент робиться на вивченні видозмін обряду ініціації та його сучасного втілення у казковому світі. Ці зміни відбуваються з урахуванням вимог доби, авторських потреб та рівня компетентності реципієнта. Наукова новизна дослідження полягає в аналізі християнських казок Бруно Ферреро, що фактично не були об’єктом літературознавчих досліджень, а також спробі розглянути та описати ініціаційні обряди в новітніх літературних казках, зокрема християнських. Практичне значення статті полягає у можливості використовувати результати дослідження у наукових студіях та навчальних курсах, пов’язаних із вивченням зарубіжної літератури, дитячої літератури, можливістю простежити тяглість традиції у казкотворчості та визначити рівень новаторства у творенні нової літературної казки. Також ці дослідження можуть стати частиною культурологічних студій, пов’язаних із вивченням феномену масової літератури.
Посилання
1. Абрамович С. Д. Стріли Аполона і цвяхи Розп’яття. Ініціація і Жертвопринесення як моделі втілення архетипу Спасителя. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2022. Т. 33 (72). № 3. С. 247–253.
2. Балушок В. Ініціації українців та давніх слов’ян. К., 2016. 263 с.
3. Бруно Ферреро: «Відчувши себе потрібними, ми починаємо жити». URL: https://risu.ua/otec-bruno-ferrero-vidchuvshi-sebe-potribnimi-mi-pochinayemo-zhiti_n59570
4. Бруно Ферреро: «Проблемою суспільства є незрілість». Інтерв’ю з України. URL: https://rozmova.wordpress.com/2012/10/01/bruno-ferero/
5. Владика Діонісій Ляхович: «Вода символізує смерть старої людини». URL: https://ukr-parafia-roma.it/uk/nascosto-74/1045
6. Дев’ятко Н. Жанрово-стильові особливості літератури, адресованої дитячій та юнацькій аудиторіям. Львівський філологічний часопис. 2024. № 15. С. 24-33.
7. Еліаде М. Мефістофель і андрогін. Київ : Основи, 2001. 591 с.
8. Ісаєнко С. Структурно-семантичні елементи обряду ініціації в постмодерністському романі. Питання літературознавства. 2003. Вип. 10. С. 83-89. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pl_2003_10_15
9. Костюк О. Традиційні ініціації українців як засіб впливу на формування національної ідентичності в сучасній культурі. Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. 2015. Вип. 19. С. 154-160. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpu_filos_psihol_2015_19_26.
10. Лесько К. Пустеля – місце без ілюзій. URL: https://credo.pro/2018/02/200526
11. Літературознавчий словник-довідник / За ред. Р. Т. Гром’яка, Ю. І. Коваліва, В. Т. Теремка. К. : ВЦ “Академія”, 2007. 752 с.
12. Леві-Строс К. Первісне мислення. Український центр духовної культури. 2000. 324 с.
13. Матеюк О. А. Ініціації як форма психологічного впливу на особистість. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки. 2009. Вип. 23. С. 53-54. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_vsn_2009_23_17.
14. Романко Т. Художня трансформація обряду ініціації у романі Любка Дереша „Культ": семантичний і прагматичний аспект. Studia Methodologica. Тернопіль : ТНПУ, 2008. Вип. 25. С. 172-176.
15. Рошко М. Подорож головного героя як ініціація у "Божественній комедії" Данте Аліг’єрі та "Маленькому принці" Антуана де Сент-Екзюпері. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Філологія. Соціальні комунікації. 2014. Вип. 2. С. 84-89. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuufilol_2014_2_17.
16. Слово Папи Франциска на загальній аудієнції 26 лютого 2020 року. URL: https://svitlo-zhyttja.kiev.ua/teaching/
17. Смірнова Н. П. Особливості моделювання художнього світу в казках Е. Андієвської. Науковий вісник кафедри Юнеско КНЛУ. Серія Філологія-Педагогіка-Психологія. Випуск 22. 2011. С. 168-173.
18. Тарнашинська Л. Гіпертекст Емми Андієвської. Всесвіт. 2003. № 9-10. URL: http://www.vsesvit-journal.com/old/content/view/163/41/
19. Ферреро Б. Сорок казок у пустелі. Львів: Свічадо, 2010. 80 с.
20. Шадріна Т. “Кембриджська традиція” у працях Джейн Харрісон. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/83249/45-Shadrina.pdf?sequence=1
21. Якуба, О. В. Казки-притчі в жанровій системі Юрія Ярмиша. Вісник Запорізького нац. університету. 2013. № 3. С. 199-203.
22. Campbell J. The Hero with a Thousand Faces. Режим доступу: http://www.rosenfels.org/
23. Eliade M. Rites and Symbols of Initiation. URL: https://archive.org/stream/in.ernet.dli.2015.233748/2015.233748.Rites-And_djvu.txt
24. Frazer J. G. The Golden Bough: A Study of Magic and Religion. Режим доступу: http://www.gutenberg.org/ebooks/3623
25. Harrison J. Ancient Art and Ritual. URL: https://www.gutenberg.org/files/17087/17087-h/17087-h.htm