МЕТОД КУЛЬТУРНОГО РЕАГУВАННЯ У ВИКЛАДАННІ ЯК ІННОВАЦІЙНА СТАРТЕГІЯ В ОСВІТІ: ДОСВІД УКРАЇНСЬКОГО ВИКЛАДАЧА В АМЕРИКАНСКІЙ СИСТЕМІ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-96-100Ключові слова:
мотиваційна концепція, внутрішня мотивація, культурне розмаїття, культурна компетенція, викладання, що базується на врахуванні культурних особливостей учнів, наратив, ідентичність.Анотація
У глобалізованому світі питання культурного розмаїття та ідентичності стали визначальними, вимагаючи уваги науковців й активних спроб їх вирішити. Сфера освіти не є виключенням в такому тренді. Успішне викладання сьогодні вимагає від вчителя не тільки глибоких знань у своїй сфері чи/і вмінь застосовувати дієві педагогічні прийоми. Успішний вчитель 21-го століття відзначається наявністю соціокультурної свідомості, бажанням і здатністю знаходити спільності зі своїми учнями і будувати взаємовідносини, які будуються на повазі і довірі, особливо коли мова йде про культурно, соціально, демографічно розмаїті класи.
У статті розглядається модель викладання, що базується на врахуванні культурних особливостей учнів, крізь призму досвіду викладача-іммігранта в США. Фокус дослідження зосереджено на чотирьох мотиваційних умовах, які інтенсифікують процес навчання. Аналізуючи “мотиваційну концепцію” професора Р. Влодковського, яка була використана як педагогічна стратегія, автор статті окреслює її вплив на внутрішню мотивацію учнів. Сприятливі навчальні умови, які стимулюють мотивацію, включають такі елементи: відчуття приналежності і взаємної поваги учнями, можливість звернення до попереднього особистого досвіду, вибору і культурних цінностей, розуміння і співвідношення навчання з власними цілями.
Підкреслено, що особиста “історія” вчителя-іммігранта, його/її ідентифікаційний наратив може стати ефективним методом розвитку в учнів почуттів рівності і взаємності, бажання вчитися. Саме завдяки правильному акцентуванні на культурному розмаїтті всіх сторін навчального процесу можливе дієве внутрішнє мотивування.
Посилання
Cochran-Smith M., Davis D., Fries K. Multicultural teacher education: Research, practice, and policy. San Francisco: Jossey-Bass, 2004.
Deci E., Koestner R., Ryan R. Extrinsic Rewards and Intrinsic Motivation in Education: Reconsidered Once Again.Review of Educational Research. 2001. 71(1), pp. 1–28.
Deci E., Ryan R. Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Plenum, 1985.
Gay G. Culturally Responsive Teaching: Theory, Research, and Practice. New York: Teachers College Press, 2000.
Ginsberg M.B., Wlodkowski R.J. Creating Highly Motivating Classrooms for All Students: ASchoolwide Approach to Powerful Teaching with Diverse Learners. San Francisco, US: Jossey-Bass, 2000.
Ginsberg M.B., Wlodkowski R. (2009). Diversity and motivation: Culturally responsive teaching in college. San Francisco, US: Jossey-Bass, 2009.
Kozol J. (2006). The shame of the nation: The restoration of apartheid schooling in America. New York: Three Rivers Press.
Ogle D. K-W-L: A teaching model that develops active reading of expository text. Reading Teacher. 1986. V. 39. pp. 564–570.
Ratey J. J. A User’s Guide to the Brain. New York: Pantheon, 2001.
Ricoeur P. Oneself as Another. London: The University of Chicago Press, 1992. pp. 147-8.