THE EMBODIMENT OF LITERARY AND DIALECT FEATURES OF FEMINITATION IN THE NOVELS OF VASYL STEFANYK
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-16(63)-360-367Keywords:
feminitives, artistic work of Stefanyk, Ukrainian literary language, western Ukrainian variant, dialect of Pokuttia.Abstract
The article analyzes the common names and surnames of women, which are reflected in the short stories of Vasyl Stefanyk. Attention is paid to the specifics of the writer's artistic work as a representative of the dialect of Pokuttia, the semantic, word-forming, stylistic features of the nouns embodied in his works with the meaning of femininity are revealed.
It is noted that the feminicon of his short stories is a close combination of all-literary, Western Ukrainian and Pokuttia lexical units, which is marked by the specifics of the author's artistic vision and immersion in the world of rural life. It is noted that the feminicon of his short stories is a close combination of all-literary, Western Ukrainian and Pokuttia lexical units, which is marked by the specifics of the author's artistic vision and immersion in the world of rural life. The processes of feminization and femininity in Vasyl Stefanyk's work are based on the vernacular, which made it possible to attract all the feminine richness of the then Ukrainian literary language for women's education and its realization along with masculinities. From the lexical-semantic point of view, it is the embodiment of commonly used and special nominations, the expansion of the semantic structure of femininities, and their use with specific meanings. In structural and word-forming terms, it is the realization of derived and non-derived words, the predominance of suffixal word-forming types over other derivatives, the expansion of the functionality of word-forming means. At the stylistic level, it is the accumulation of stylistically neutral and colored vocabulary, giving almost all nouns with the meaning of femininity a colloquial character and different connotative shades in the meaning.
Consideration and interpretation of female images was based on deep legislation and the involvement of writers in the realities of Pokuttia life, which led to the integrated use of appropriate names of women.
References
Гаєвська Н. Особливості змалювання жіночого образу в новелах В. Стефаника (до питання майстерності). Василь Стефаник і українська культура : тези. Івано-Франківськ, 1991. Ч. 1. С. 23–25.
Ґрещук В. Гуцульсько-покутські діалектні паралелі в мові Василя Стефаника. Вісник Прикарпатського університету. Філологія (мовознавство). Івано-Франківськ. Вип. ХІХ–ХХ. С. 21–26.
Ковалик І. Вчення про словотвір. Вибрані праці / упоряд. та автор передмови Василь Ґрещук. Івано-Франківськ–Львів: Місто НВ, 2007. 404 с.
Ковалик I. I. Словотворчий розряд суфіксальних загальних назв живих істот жіночої статі у східнослов’янських мовах у порівнянні з іншими слов’янськими мовами. Питання українського мовознавства. Львів: Вид-во Львів. ун-ту, 1962. Кн. 5. С. 3–34.
Марусяк М. Структура концепту «мати» в епістолярії В. Стефаника. Науковий вісник Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича : зб. наук. праць. Слов'янська філологія. Чернівці : Рута, 2008. Вип. 428–429. С. 196–200.
Стефаник В. С. Зібрання творів : у 3 т. та 4 кн. / редкол.: С. І. Хороб (голова) та ін. Івано-Франкіськ: Місто НВ, 2020. Т. 1, кн. 1: Твори / упорядк. Р. В. Піхманця. 676 с.; Т. 1, кн. 2: Листи / упорядк. Є. М. Ба-рана. 600 с.; Т. 2: Твори Василя Стефаника іноземними мовами / упорядк. С. Хороба. 680 с.; Т. 3: Репринт прижиттєвих видань Василя Стефаника / упорядк. Р. Піхманця та І. Юрчук. 812 с.