“IN LITERATURE, HE IS AN EXTRAORDINARY ARTIST”: THE INTERMEDIAL EMPHASES OF LITERARY RECEPTIONS OF VASYL STEFANYK’S
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-16(63)-232-244Keywords:
literature, visual arts, poetics, interart interactions, intermediality, Vasyl Stefanyk.Abstract
The paper provides an overview of literary studies focusing on the work of Vasyl Stefanyk, in which the reception of short stories draws on vocabulary from different visual arts. In their efforts to unravel the secrets of the writer’s style, scholars often consciously or intuitively compare his artistic style to other arts, using their toolkit. Stepan Smal-Stotsky, Olha Kobylianska, Lesia Ukrainka, Ivan Franko, Bohdan Lepky, Antin Krushelnytskyi, Serhii Yefremov, Ivan Trush, Alexandra Chernenko, Yulian Vassyian, Mykhailyna Kotsyibynsky as well as many current scholars resort to comparisons with graphics, painting, photography and architecture. The focus is on this distinctive perception of the writer’s poetics in connection with attempts to explain his aesthetic and artistic strands. The importance of J. Vassian’s conclusion, whісh considers the artistic world of the writer in comparison with Wagner’s Gesamtkunstwerk, a synthetic and comprehensive work of art, is emphasized. Such a literary vision has a significant interpretive potential in the intermedia aspect and requires further scientific development. It is proved that Stefanyk's artistic word gives impulses to other arts. The latest evidence of this already applies to the art of cinema. Stefanyk is potentially extremely cinematic, as evidenced by modern researchers in their publications.
Vasyl Stefanyk’s short stories are thus endowed with a great power of influence on other types of art, which should be traced in the following studies.
References
Василь Стефаник: наближення / за ред. С. Хороба. Івано-Франківськ: Місто-НВ, 2017. 512 с.
Вассиян Ю. Твори. Т.2: Мистець із землі зроджений. Василь Стефаник. Торонто: Євшан-зілля, 1974. 127 с.
Гавдида Н. Літературно-малярський дискурс творчості Богдана Лепкого. Київ: Смолоскип, 2012. 228 с.
Гординський С. Камені і люди. Гординський С. На переломі епох. Львів: Світ, 2004. С. 443–452.
Гундорова Т. Про Явлення Слова. Дискурсія раннього українського модернізму. Київ: Критика, 2009. 447 с.
Єфремов С. Історія українського письменства. Київ: Femina, 1995. 685 с.
Зеров М. Марко Черемшина й галицька проза. Зеров М. Твори: В 2 т. Київ: Дніпро, 1990. Т.2: Історико-літературні та літературознавчі праці. С. 401–434.
Кобилянська О. До Василя Стефаника. Кобилянська О. Слова зворушеного серця: Щоденники; Автобіографії; Листи; статті та спогади / Упоряд., передм. Ф.П. Погребенника. Київ: Дніпро, 1982. С. 266–267.
Коцюбинська М. «Безлично голі образки» і біле світло Абсолюту. Коцюбинська М. Мої обрії: в 2 т., Т.1. Київ: Дух і літера, 2004. С. 191–212.
Коцюбинська М. Читаючи Стефаника. Коцюбинська М. Мої обрії: в 2 т., Т.1. Київ: Дух і літера, 2004. С. 157–190.
Лепкий Б. Василь Стефаник. Львів, 1903. 31 с.
Луців Л. Василь Стефаник – співець української землі. Нью Йорк – Джерзі Ситі: «Свобода», 1971. 488 с.
Маценка С. Метамистецтво: словник досвіду термінотворення на межі літератури й музики. Львів: Апріорі, 2017. 120 с.
Піхманець Р. Із Покутської книги буття. Засади творчого мислення Василя Стефаника, Марка Черемшини і Леся Мартовича. Київ: Тем-пора, 2012. 580 с.
Рудницький М. Василь Стефаник. Рудницький М. Від Мирного до Хвильового. Між ідеєю і формою. Що таке «Молода Муза»?. Дрогобич: Видавнича фірма «Відродження», 2009. С. 186–193.
Смаль-Стоцький С. Передмова. Стефаник В. Сина книжечка. Чернівці, 1899. С. 3–4.
Труш І. Василь Стефаник. Кобзей Т. Великий різьбар українських селянських душ. Торонто, 1966. С. 167–173.
Українка Леся. Писателі-русини на Буковині. Українка Леся. Повне академічне зібрання творів в 14 т. Луцьк, 2021. Т.7. С. 87–96.
Франко І. З останніх десятиліть ХІХ віку. Франко І. Зібрання творів у 50 т. Київ: Наукова думка, 1984. Т.41. С. 471–529.
Франко І. Старе й нове в сучасній українській літературі. Франко І. Зібрання творів у 50 т. Київ: Наукова думка, 1984. Т.35. С. 91–111.
Франко І. Українська література. Франко І.Зібрання творів у 50 т. Київ: Наукова думка, 1984. Т.33. С. 142–143.
Франко І. Українці. Франко І. Зібрання творів у 50 т. Київ: Наукова думка, 1984. Т.41. С. 162–193.
Черненко О. Експресіонізм у творчості Василя Стефаника. Сучасність, 1989. 279 с.
Kruszelnyckyj A. Szkice z ukraińskiej literatury wspólczesnej. Kołomyja, 1910. 69 s.