DYNAMICS OF VASYL STEFANYK'S CREATIVE THOUGHT: GENERAL REGULARITIES AND PERSONAL EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.31471/2304-7402-2022-16(63)-158-178Keywords:
psychology of artistic creativity, creative process, artistic talent, artistic and creative idea, psychological determinism, bases and driving forces of creativity, verbal embodiment of the idea.Abstract
The proposed article is devoted to the understanding of some issues of the psychology of artistic creativity of Vasyl Stefanyk, in particular the category of "artistic and creative process" as its central problem. Thus, the goal is to trace the dynamics of the novelist's creative thought, starting from the emergence of the idea in the spheres of "lower consciousness" and ending with its verbal embodiment. The research methodology is based on the interdisciplinary nature of the problem under discussion and involves inductive-empirical, objective-analytical and psychological studies. The principles of philological, psychobiographical and comparative-historical research methods, as well as the achievements of the latest methodology: phenomenology, literary hermeneutics and receptive aesthetics are applied. As a result of scientific research, the peculiarities of combining in Vasyl Stefanyk’s creative experience the general regularities of the procedural structure of creativity with individual and unique manifestations have been clarified. Emphasis is placed on such aspects as the psychological mechanisms of the emergence of artistic design, its appearance in consciousness in the form of a prototype, crystallization in concrete-sensory forms and verbal realization. The scientific novelty of the article is that it highlights the subjective and psychological factors of conditionality of artistic phenomena, which helps to learn them more deeply and fully.
References
Басин Е. Психология художественного творчества: Личностный подход. М. Знание. 1985.
Васадзе А. Проблема художественного чувства: Вопросы психологии художественного творчества. Тбилиси: Мецниереба, 1978.
Василь Стефаник у критиці та спогадах: Статті, висловлювання, мемуари / упор., вступна стаття та прим. Ф. Погребенника. Київ: Дніпро, 1970.
Выготский Л. Психология искусства. Москва: Педагогика, 1987.
Голосовкер Я. Логика мифа. Москва: Наука, 1987.
Єрмак В. Творча історія поезій у прозі Василя Стефаника. Київ: Наукова думка, 2016.
Івченко М. Творчість Василя Стефаника. Україна. 1926. Кн. 2–3. С. 183–196.
Костащук В. Володар дум селянських. Ужгород: Карпати, 1968.
Лилов А. Природа художественного творчества / Перевод с болгарс-кого. Москва: Искусство, 1981.
Лобок А. Антропология мифа. Екатеринбург: Банк культурной информации, 1997.
Піхманець Р. Із покутської книги буття: Засади художнього мислення Василя Стефаника, Марка Черемшини і Леся Мартовича. Київ: Тем-пора, 2012.
Піхманець Р. Психологія художньої творчості (теоретичні та методологічні аспекти). Київ: Наукова думка, 1991.
Стефаник В. Зібрання творів: у 3 т. у 4-х кн. / редкол.: С. І. Хороб (голова) та ін. Івано-Франківськ: Місто НВ, 2020.
Стефаник В. Твори / друге видання. Реґенсбурґ: Видавнича спілка «Українське слово», 1948.
Франко І. Зібрання творів: У 50-и т. Київ: Наукова думка, 1976–1986.
Ф[ранко] І. [Рецензія на статтю Хр. Алчевської «Мужицька дитина – Василь Стефаник]. Відділ рукописів і текстології Інституту літера-тури ім. Т. Г. Шевченка НАН України. Ф. 8. № 904. С. 1–2.
Черненко О. Експресіонізм у творчості Василя Стефаника. Сучасність, 1989.
Эйхенбаум Б. О прозе. О поэзии: Сб. статей. Л.: Художественная литература, 1986.
Элиаде М. Священное мирское / Пер. с фр.. Москва: Издательство Московского университета, 1994.
Элиаде М. Мифы, сновидения, мистерии / Пер. с фр.. Москва: REFL-book; Киев: Ваклер, 1996.