OPTIMIZATION OF PHARMACISTS TRAINING BY SOLVING NOT TYPICAL SITUATIONAL TASKS IN "CLINICAL PHARMACY" DISCIPLINE

Authors

  • І. Г. Купновицька Ivano-Frankivsk National Medical University
  • В. І. Клименко Ivano-Frankivsk National Medical University
  • І. П. Фітковська Ivano-Frankivsk National Medical University
  • Р. І. Белегай Ivano-Frankivsk National Medical University
  • Н. В. Губіна Ivano-Frankivsk National Medical University
  • О. І. Данилюк Ivano-Frankivsk National Medical University
  • М. П. Вівчаренко Ivano-Frankivsk National Medical University

Keywords:

situational tasks, clinical pharmacy, methodology of solving tasks.

Abstract

Quality of pharmacist training is largely determined by fullness, systematic, active training in dealing with non-standard, not typical tasks of
III level. Solving situational tasks enables students to apply the most rational drug therapy for individual patients based on evidence-based medicine, to select the most effective and safe medicines, adequate dose dosage form and mode of administration, interpret and take into account in clinical practice, clinical features of pharmacokinetics, pharmacodynamics, side effects and interactions of major groups of drugs, considering individual characteristics of the organism, the course of the disease, the presence of comorbidity.

References

1. Визначення та забезпечення цілей навчання у медичних вищих навчальних закладах відповідно до чинних державних стандартів та
принципів Болонського процесу: метод. посібник / В.М. Казаков, І.С. Вітенко, О.М. Талалаєнко [та ін.] // Донецький мед. ун-т. – К.-
Донецьк, 2007. – 100 с.
2. Фармацевтична опіка як кінцева мета формування сучасного провізора / О.В. Крайдашенко, О.О. Свинтозельский, А.В. Саржевська,
Т.О. Самура, М.В. Шевченко // Запорожский медицинский журнал. – 2014. – №1(82). – С. 113-115.
3. Мілерян В.Є. Методичні основи підготовки і проведення навчальних занять в медичних вузах (методичний посібник) / В.Є. Мілерян. – К.:
Хрещатик, 2006. – 80 с.
4. Назаренко Н.В. Мотивація навчання студентів як показник ефективності сучасних педагогічних технологій / Н.В. Назаренко // Проблеми
освіти. – 2006. – №45. – С. 164-167.
5. Тетенев Ф.Ф. Формирование и розвитие клинического мышления –важнейшая задача медицинского образования / Ф.Ф. Тетенев, Т.Н. Бо-
дрова, О.В. Калинина // Успехи современного естествовознания. – 2008. – №4. – С. 63-65.
6. Чекман І.С. Удосконалення викладання положень доказової медицини при вивченні фармакології і клінічної фармакології / І.С. Чекман,
Н.О. Горчакова // Медична освіта. – 2008. – №3. – С. 73-74.

Published

2019-07-03

How to Cite

Купновицька, І. Г., Клименко, В. І., Фітковська, І. П., Белегай, Р. І., Губіна, Н. В., Данилюк, О. І., & Вівчаренко, М. П. (2019). OPTIMIZATION OF PHARMACISTS TRAINING BY SOLVING NOT TYPICAL SITUATIONAL TASKS IN "CLINICAL PHARMACY" DISCIPLINE. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Pulse, (4(32), 85–89. Retrieved from https://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/pulse/article/view/785