УЯВНЕ УКРАЇНСЬКЕ МІСТО В УМОВАХ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ: МІСТИФІКАЦІЯ ЧИ АЛЬТЕРНАТИВА СУЧАСНОЇ ЛІТЕРАТУРИ?

Автор(и)

  • І. С. Монолатій Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Ключові слова:

література, політика, пам’ять, ідентичності, фрейми війни, Друга світова війна, Україна.

Анотація

У статті проаналізовані особливості українського сучасного літературного процесу, зокрема актуалізація писання про місто як його (міста) пам’ять і постпам’ять. На конкретному літературному матеріалі показано, що пам’ять є трансдисциплінарною категорією, своєрідним містком між літературним та історичним дискурсами. Автор стверджує, що Україна з її містами, які є «скорботними місцями», вписування минулого яких в сучасний літературний процес є, з одного боку, спробами діагностувати її болісні минувшини і надати їм цілком художнього прочитання, а з другого – створити зручну й приємну псевдоісторичну ілюзію замість історії, містифікувавши її, або запропонувавши їй письменницьку альтернативу. Обґрунтовується теза, що взаємозв’язок, щонайменше, п’яти фреймів, присутніх у пам’яті уявного міста у романі Григорія Гусейнова, свідчить про історичний досвід комунікативних зв’язків української, єврейської, російської, німецької, болгарської і ромської спільнот Півдня України у кризовий період їхньої історії напередодні і під час Другої світової війни. Багатоголосся пам’ятей про добросусідські стосунки, взаємні конфлікти, кривди і неприязнь, що їх художньо відтворив письменник мають два виміри – груповий (політичне, громадське, економічне і культурне співжиття) та індивідуальний (історію окремої людини або окремих сімей, незалежно від національності), а отже показують мега- і мезорівні історії. Висновується, що топос колективної пам’яті українців, як народу, травмованого попередніми війнами і війною, що точиться за наше майбутнє на Сході України з проросійськими сепаратистами, є тим символом, котрий може і мусить об’єднувати.   

Посилання

1. Батлер Д. Фрейми війни. Чиї життя оплакують? пер. з анг. Ю. Кравчук / Д. Батлер. – К.: Медуза, 2016. – 276 с.
2. Барб-Ґалль Ф. Як розмовляти з дітьми про мистецтво ХХ століття: від модернізму до сучасного мистецтва; пер. з фр. С. Рябчук / Ф. Барб-Ґалль. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2016. – 176 с.
3. Гусейнов Г. Одіссея Шкіпера та Чугайстра. Окупаційний роман / Г. Гусейнов. – К.: Ярославів вал, 2015. – 416 с.
4. Забужко О. Музей покинутих секретів / О. Забужко. – Вид. п’яте. – К.: Комора, 2013. – 832 с.
5. Йогансен М. Подорожі філософа під кепом / М. Йогансен. – К.: Тем-пора, 2016. – 448 с.
6. Кебуладзе В. Чарунки долі / В. Кебуладзе. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2016. – 160 с.
7. Радченко С. Пастки минулого, або бляшанка сучукрліту / С. Радчен-ко // Критика: міжнародний огляд книжок та ідей. – К., 2017. – Ч. 5-6 (235-236). – С. 17–21.
8. Ревакович М. Гендер, географія, мова: у пошуках ідентичності в сучасній українській літературі / М. Ревакович. – Львів: Центр гуманіта-рних досліджень; К.: Смолоскип, 2012. – 72 с.
9. Рюзен Й. Нові шляхи історичного мислення; пер. з нім. В. Кам’янець / Й. Рюзен. – Львів: Літопис, 2010. – 358 с.
10. Тодоров Ц. Обличчям до екстреми; пер. з фр. Я. Салиги / Ц. Тодоров. – Львів: Літопис, 2000. – 415 с

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-03

Як цитувати

Монолатій, І. С. (2019). УЯВНЕ УКРАЇНСЬКЕ МІСТО В УМОВАХ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ: МІСТИФІКАЦІЯ ЧИ АЛЬТЕРНАТИВА СУЧАСНОЇ ЛІТЕРАТУРИ?. ПРИКАРПАТСЬКИЙ ВІСНИК НТШ Думка, (5(49), 235–250. вилучено із https://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/idea/article/view/461

Номер

Розділ

ПАМ’ЯТТЄВІ ДИСКУРСИ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>