HABSBURG STRATEGY IN EDUCATION: EMPIRE-WIDE TRENDS AND WEST UKRAINIAN REALITIES

Authors

  • І. С. Монолатій Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

Keywords:

ethnic relations, education, ethnic policy, Austria-Hungary.

Abstract

The article analyzes the strategy of governmet of the Austro-Hungaria in secondary and higher education in Galicia and Bukovina late XIX – early XX centuries. Substantiated the thesis that there is, as a tool of ethnic assimilation of «foreign», the government used, and education. This is evidenced by the fact of discrimination in the allocation of resources, ethnicity, disability ethnic minorities to secondary and higher education. The latter is not only difficult to achieve their highest qualification and high social status, but also loses the opportunity to implement the values ​​of welfare. The author analyzes the facts of restrictions by local authorities in the field of secondary and higher education. The correlation nationalities and speaking students of classical and technical colleges of Cisleithania and Lviv and Chernivtsi Universities and the Lviv Polytechnic. Stated that it is a fact of gradual reduction in the number of students-Ukrainian, while ignoring them purely urban, practical disciplines. Examples of latent value conflicts identified and student fights and riots - an example of the group, which owns a number of properties of status, are ranked differently in different status hierarchies, feels frustrated and prone to unrest.

References

1. Бегей І. Юліан Бачинський: соціал-демократ і державник / Ігор Бегей. – К. : Основні цінності, 2001. – 256 с.
2. Буковина – її минуле і сучасне / Під ред. Д. Квітковського, Т. Брин-дзана, А. Жуковського (ред.) Д. Квітковський, Т. Бриндзан, А. Жуков-ський. – Париж; Філядельфія; Дітройт: Зелена Буковина, 1956. – 950 c.
3. Добржанський О. В. Національний рух українців Буковини другої по-ловини ХІХ – початку ХХ ст. / О. В. Добржанський. – Чернівці: Золоті литаври, 1999. – 574 с.
3а. Дроздовський Ґ. Тоді в Чернівцях і довкола. Спогади старого авст-рійця / Пер. з нім. Ґеорґ Дроздовський. – Чернівці : Молодий букови-нець, 2001. – 256 с.
4. Заява руских послів // Руслан. – 1903. – 8(21)серпня. – С. 1; 1904. – 5(18)листопада. – С. 1.
5. Коэн Г. Политика в области высшего и среднего образования в Авст-рии в конце ХІХ – начале ХХ вв. / Гари Коэн; Отв. ред. Т. М. Исламов, А. И. Миллер // Австро-Венгрия: опыт многонационального государс-тва. – М. : РАН, Институт славяноведения и балканистики, 1995. – С. 155–199.
6. Монолатій І. С. Інші свої. Політична участь етнічних акторів пізньо-габсбурзьких Галичини і Буковини. Монографія / І. С. Монолатій. – Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2012. – 432 с.
7. О. Г. Народне учительство а суспільність / О. Г. – Коломия: Накладом вчительської спілки, 1912. – 24 с.
8. Скорейко Г. М. Населення Буковини за австрійськими урядовими пе-реписами другої половини ХІХ – початку ХХ століття: Історико-демографічний нарис / Г. М. Скорейко. – Чернівці: Прут, 2002. – 218 с.
9. Baczkowski M. Analfabetyzm w Galicji w dobie konstytucyjnej (1867-1914) / Michał Baczkowski // Naród – Państwo – Europa Srodkowa w XIX i XX wieku. Pod red. Artura Patka i Wojciecha Rojka. – Kraków, 2006. – S. 97-113.
10. Bihl W. Die Ruthenen / Wolfdieter Bihl // Die Habsburgermonarchie 1848-1918. Im Auftrag der Kommission für die Geschichte der Österrei-chisch-Ungarischen Monarchie (1848-1918) herausgegeben von Adam Wandruszka und Peter Urbanitsch. – Band III: Die Völker des Reiches. – 1. Teilband. – Wien : Verlag der Österreichischen Akademie der Wissen-schaften, 1980. – S. 555–584.
11. Otruba G. Die Universitäten in der Hochschulorganisation der Donaumo-narchie – nationale Erziehungsstätten im Vielvölkerreich 1850–1914 / G. Otruba // Student und Hochschule im 19.Jahrhundert. Studien und Mate-rialien, hrg. von Christian Helfer und Mohammed Rassem. – Göttingen, 1975. – S. 75–158.
12. Petraru M. Polacy na Bukowinie w latach 1775–1918. Z dziejów osadnictwa polskiego / Marius Petraru. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2004. – 222 s.
13. Rom A. Der Bildungsgrad der Bevölkerung Österreichs und seine Entwicklung seit 1880, mit besonderer Berücksichtigung d. Suteden- und Karpatenländer / A.Rom // Statistische Monatschrift. – 1914. – Fefte 19. – S. 595–630.
13а. Steinhaus H. Wspomnienia i zapiski. W opracowaniu Aleksandry Zgorzelskiej / Hugo Steinhaus. – Londyn: „ANEKS», 1992. – 587 s.
14. Urbanitsch P. Die Deutschen in Österreich. Statistisch-deskriptiver Überblick / Peter Urbanitsch // Die Habsburgermonarchie 1848–1918. Im Auftrag der Kommission für die Geschichte der Österreichisch-Ungarischen Monarchie (1848–1918) herausgegeben von Adam Wandruszka und Peter Urbanitsch. – Band III: Die Völker des Reiches. – 1. Teilband. – Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 1980. – S. 33–153.
15. Wandruszka A. Katholisches Kaisertum und multikonfessionelles Reich / Adam Wandruszka // Die Habsburgermonarchie 1848–1918. Im Auftrag der Kommission für die Geschichte der Österreichisch-Ungarischen Monarchie (1848–1918) herausgegeben von Adam Wandruszka und Peter Urbanitsch. – Band IV: Die Konfessionen. – 2., unveränderte Auflage. – Wien : Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 1995. – S. XI–XVI.

Published

2019-06-20

How to Cite

Монолатій, І. С. (2019). HABSBURG STRATEGY IN EDUCATION: EMPIRE-WIDE TRENDS AND WEST UKRAINIAN REALITIES. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Idea, (3(19), 215–225. Retrieved from https://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/idea/article/view/697

Issue

Section

ПОЛІТОЛОГІЯ ТА СОЦІОЛОГІЯ

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>