MUSIC AS MEANS OF IMAGE FORMATION IN THE M. KULISH’S DRAMATURGY
Keywords:
music, tempo-rhythm, musical structuring, drama, performance, plays of Mykola Kulish.Abstract
The article studies synthesis of music and literary art in the dramaturgy of Mykola Kulish. The author of the publication, through the prism of image formation, proves that in the whole range of plays of the prominent dramatist (“97”, “Sonata Pathetique”, “Narodnyi Malakhiy” and others) music is an
important factor of creation of tempers of characters, impulsator of development of a dramatic act and conflict, as an aesthetic factor of dramas composition, as a means of enrichment of dramaturgical poetics.
References
Кузякіна Н. Щедре літо Миколи Куліша / Н. Кузякіна // Український театр. – 1992. – №6. – С. 2-13.
Мамчур І. Невпинне рондо: студіюючи Миколу Куліша / І. Мамчур // Український театр. – 1992. – №6. – С. 14-18.
Залеська-Онишкевич Л. Аспекти структури і музики / Л. Залеська-Онишкевич // Текст і гра. Модерна українська драма. – Нью-Йорк, Львів: Літопис, 2009. – С. 235-238.
Мамчур І. Невпинне рондо: студіюючи Миколу Куліша… Цит.вид. 5. Див.: Luba M. Dyky, “Some Aspects of the Sonata Pathetique”, The Annals of the Ukrainian Academy of Arts and Sciences in the United States,
XI, no. 1-2 (31-32), 1964, 129-128. До слова, у нашому дослідженні посилання здійснюються за текстом: L. van Beethoven, “Sonate Pathetique”, op. 13, Sonatas for the Piano, revised by Hans von Bülow and Sigmund
Lebert (1894), rpt. New York & London: G. Schirmer.
Залеська-Онишкевич Л. Аспекти структури і музики… Цит.вид. Мабуть найближчий текст до оригіналу друкований у: Микола Куліш, Твори. (Нью-Йорк: УВАН,1955, 205-292. Цей текст також поданий у
Антології модерної української драми, ред. Лариса Онишкевич, Київ: КІУС, Таксон, 1998, 147-186. Деякі варіанти закінчення на с. 528-532.
Залеська-Онишкевич Л. Аспекти структури і музики…Цит.вид.
Там само.