АДАПТАЦІЙНО-РЕЗЕРВНІ МОЖЛИВОСТІ УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ, ЯКІ РОЗПОЧАЛИ НАВЧАННЯ З ШЕСТИ- ТА СЕМИРІЧНОГО ВІКУ
Ключові слова:
адаптаційно-резервні можливості, старшокласники, Прикарпаття.Анотація
Мета роботи – установити особливості адаптаційно-резервних можливостей старшокласників у залежності від віку поступлення на навчання до школи. Проведено вивчення адаптаційно-резервних можливостей серед старшокласників Прикарпатського регіону в порівняльному аспекті між учнями, які розпочали навчання з шести років (НШР) та учнями, які розпочали навчання з семи років (НСР) на основі показників маси і довжини тіла, систолічного артеріального тиску, діастолічного артеріального тиску і частоти серцевих скорочень з визначенням рівня функціональних можливостей, індексу Рорера та вегетативного індексу Кердо в залежності від статі (дівчата, хлопці), віку (14, 15, 16, 17 років), класу (9-й, 10-й, 11-й), місця проживання (місто, село) та зони Прикарпаття (гірська, передгірська, рівнинна, м. Івано-Франківськ).
Низький та нижче середнього рівні адаптаційно-резервних можливостей і високий та вище середнього ризики зриву адаптації та розвитку хвороб серед дівчат становить у дітей НШР 19,19%, у дітей НСР – 16,87%, у хлопців – відповідно 27,11% та 25,72%. За розподілом показників АРМ установлено, що суттєвих відмінностей між дітьми НШР та дітьми НСР за статевою ознакою, за класами навчання, за місцем проживання та за зонами Прикарпаття немає.
Посилання
2. Гозак С.В. До питання оцінки АРМ організму дітей шкільного віку в гігієнічних дослідженнях / С.В. Гозак, О.Т. Єлізарова // Гігієна населе-них місць. – 2012. – № 59. – С. 285-292.
3. Коблянська А.В. Аналіз виконання досліджень з охорони здоров’я дітей та підлітків (за завданнями міжгалузевої комплексної програми «Здоров’я нації») / А.В. Коблянська, К.А. Скляренко // Актуальні питання гігієни та екологічної безпеки України: зб. тез доповідей наук.-практ. конф. (десяті марзєєвські читання), Київ, 9-10 жовтня 2014 р. – С. 214-216.
4. Метод оцінки адаптаційно-резервних можливостей організму учнів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів: Інформаційний лист про нововведення в системі охорони здоров’я №265-2010 / С.В. Гозак, О.Т. Єлізарова, Т.В. Станкевич, Н.О. Кучма; ДУ «Інститут громадсь-кого здоров’я ім. О.М. Марзєєва НАМН України», Укрмедпатентін-форм. – К.: Укрмедпатентінформ, 2010. – 4 с.
5. Полька Н.С. Проблеми збереження довкілля і здоров’я нації у матері-алах XV з’їзду гігієністів України / Н.С. Полька, В.І. Федоренко, Б.А. Пластунов // Довкілля та здоров’я. – 2013. – № 2. – С. 68-80.
6. Провідні характеристики психофізіологічної і психічної адаптації учнів і студентів та їх взаємозв’язок: перспективи використання проце-дур кластерного аналізу / І.В. Сергета, О.Ю. Панчук, О.В. Тимощук [та ін.] // Довкілля і здоров’я: зб. матер. наук.-практ. конф. – Тернопіль: ТДМУ Укрмедкнига, 2015. – С. 76-77.
7. Сердюк А.М. Актуальные проблемы гигиены детей и подростков на Украине / А.М. Сердюк // Актуальные проблемы гигиены детей и по-дростков. – Харьков, 1995. – С. 121-123.
8. Стан фізичного здоров’я дітей шкільного віку та шляхи його підвищення / В.П. Неділько, Т.М. Камінська, С.А. Руденко [та ін.] // Пери-натология и педиатрия. – 2009. – № 2. – С. 72-74.