THE PECULIARITIES OF REORGANIZATION OF HIGHER MEDICAL EDUCATION SYSTEM IN THE LIGHT OF THE BOLOGNA PROCESS
Keywords:
Graduate Medical Education, the Bologna process, reform.Abstract
The development of Ukrainian medical education, which is aimed at training the highly qualified physician who meets modern level of
development of medical science and the demands of society is based on the introduction of qualitatively new methodology of educational process on the European model. The concept is founded on the European trends and national strategy. The development and improvement of higher medical education according to modern requirements should ensure Ukraine's integration into the international scientific and educational space and the Bologna Process. The quality of vocational education is essential to the development of modern education. The reform process of modern vocational education of Ukraine actualizes the problem of improving the quality of undergraduate and postgraduate training [1, 3].The basic principle ofbuilding the content of medical education in Ukraine is the focus on the end
goal and competence approach, the implementation of which is carried out due to the credit-module system that provides conditions for active participation of students in the educational process on the basis of a fullfledged partner of interaction with the teacher, the increase of their individual work, extension of the opportunities for individualization of the learning process and so on.
References
2. Концепція розвитку Запорізької медичної академії післядипломної освіти (інтеграція у світовий медичний освітній простір) / Концепція
діяльності та розвитку Запорізької медичної академії післядипломної освіти затверджена Конференційним трудовим колективом академії 31 січня 2007 р. – Запоріжжя, 2007. – 100 с.
3. Левківський К.М. Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в Україні / К.М. Левківський // Доповідь на парламентських слуханнях. –
К.: Парлам. вид-во, 2004. – 184 с.
4. Медицинское образование в мире и в Украине / Ю.В. Поляченко, В.Г. Передерий, А.П. Волосовець и др. – Х.: ИПП «Контраст», 2005. –
464 с.
5. Пидаев А.В. Болонский процесс в Европе. Что такое и нужен ли он Украине? Возможна ли интеграция медицинского образования Украины в Европейское образовательное пространство? / А.В. Пидаев, В.Г. Передерий. – Одесса: Одес. гос. мед. ун-т, 2004. – 192 с.
6. Система управління якістю медичної освіти в Україні: Монографія / І.Є. Булах, О.П. Волосовець, Ю.В. Вороненко та ін. – Донецьк: «АРТ-
ПРЕС», 2003. – 212 с.
7. Порядок сертифікації системи управління якістю: ДСТУ ISO7000: 2006. – [Чинний від 2006 – 05 – 29]. – Офіц. вид. – К.: Б.В., 2006. – 75 с. – (Нормативний документ Укрметртестстандарт).
8. Поняття «компетентність» та «компетенція» у підготовці фахівців Державної служби медицини катастроф / І.В. Кочін, О.М. Акулова, Д.В. Ількаєв та ін. // Запорожский медицинский журнал. – 2008. – № 4. – С. 150-152.