FORMATION OF STUDENT'S RESEARCH SKILLS: EXPERIENCE OF INDIVIDUAL WORK ORGANIZATION BY BIOSTATISTICS (WITHIN THE TEMPUS IV, PROJECT MUMEENA)
Keywords:
research skills, individual work of student, biostatistics.Abstract
According to recommendations received by the project MUMEENA, at the Department of Social medicine, organization of health service and medical law of IFNMU, method of forming skills of work with scientometric databases and scientific literature for medical faculty students was developed. It was designed for implementation during study of obligatory discipline Biostatistics on the 4th course by appropriate form of individual work of students. Method contains: algorithm of individual tasks realization, thematic plan of teacher's consultations for monitoring and correcting of each stage of the task and the final evaluation criteria mastering skills (from 0 to 8 points). Scores for the individual tasks were added to the current success of the student. During 2013 year 8 students volunteered to perform such independent work, in 2014 - 13 students, mainly from members of student scientific society. The final survey showed that this form of individual work of students meets the current requirements of evidence-based medicine and allows forming necessary practical skills of work with scientific literature. We offer to introduce similar forms of individual work of students from all subjects studied at the department for students’ quantity enlargement, and increase interdisciplinary integration with clinical and other disciplines of 1-3 courses that allow students to form an informed demand for relevant knowledge.
References
2. About Us [Electronic Resource]. – Mode of access: UR : http://www.mumeena.eu/wp/?page_id=10. – Title from the screen.
3. Закон України від 01 липня 2014 року № 1556-VII «Про вищу освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. − Назва з екрану.
4. Васильєва Н.О. Методичні аспекти організації самостійної роботи студентів вищих навч. закладів / Н.О. Васильєва // Вісник СевНТУ: зб. наук. праць. Серія: Педагогіка. − 2011. − Вип.124/2011. – С. 62-67.
5. Формування пізнавальної активності студентів відповідно до вимог кредитно-модульної системи / М.І. Грищук, І.В. Стовбан, Т.В. Князе-вич-Чорна [та ін.] // Світ медицини та біології. – 2011. − №4. – С. 154-155.
6. Клименко В.І. Самостійна робота студентів як важливий елемент підготовки провізорів на кафедрі клінічної фармакології і фармакотерапії / В.І. Клименко // Буковинський медичний вісник. – 2014. − Т.18, №1(69). – С. 186-188.
7. Децик О.З. Організація індивідуальної роботи з біостатистики (досвід проекту MUMEENA) / О.З. Децик, О.Л. Самотовка // Тези науково-медичної конф. «Досвід впровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу у вищих навчальних закладах Прика-рпаття ІІІ-ІV рівнів акредитації». – Івано-Франк., 2014. – С. 106-107.
8. Особливості вивчення навчальної дисципліни «Біостатистика» в умовах кредитно-модульної системи / О.З. Децик, Н.І. Кольцова, О.Л. Самотовка [та ін.]. // Зб.: науково-методичної конференції «Досвід впровадження кредитно-модульної системи організації навчального проце-су у вищих навчальних закладах України ІІІ-ІV рівнів акредитації». – Івано-Франківськ, 2012. – С. 74-75.
9. Погляд на новий навчальний план з точки зору міжнародної програми TEMPUS IV / О.Л. Самотовка, В.В. Васильчук, В.Ю. Вишиванюк, І.П. Вакалюк // Зб.: науково-методичної конференції «Досвід впровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу у вищих навчальних закладах України ІІІ-ІV рівнів акредитації». – Івано-Франківськ, 2012. – С. 133-134.