THE IMPACT OF STUDENTS’ EDUCATIONAL STRESS ON THE DEVELOPMENT OF MIGRAINE AND METHODS OF ITS PREVENTION

Authors

  • І. А. Григорова Kharkiv National Medical University
  • О. К. Різниченко Kharkiv National Medical University
  • В. О. Щебетенко Kharkiv National Medical University

Keywords:

migraine, questionnaire, prevention, academic stress.

Abstract

Presented results are based on questioning 4th year 87 studetns of Kharkiv National Medical University with the help of questionnaires specifically designed for identifying the signs of headache caused by migraine and the main triggers of the disease. Results of the study clearly demonstrate the presence of migraine signs in 28 respondents, 13 of them are female. Academic stress was found out to be the main factor that triggers headache (it was mentioned by all questioned students), additional triggers include ill-timed meals, sleep disorders, magnetic storms, allergies, premenstrual days for women, etc. Taking everything into account, we worked out the recommendations for prevention of academic stress so the development of migraine can be avoided.

References

1. Амелін А.В. Профілактика мігренозних пароксизмів / А.В. Амелін // Нові технології в діагностиці, лікуванні і реабілітації неврологічних захворювань. – СПб., 2010.
2. Міщенко Т.З. Сучасна діагностика та лікування неврологічних захворювань / Т.З. Міщенко, С.Н. Міщенко // Невролог: Довідник лікаря. – ТОВ «Доктор-Медіа», 2010. – С. 65-74.
3. Морозова О. Р. Мігрень: проблеми класифікації, діагностики і лікування / О. Р. Морозова // Здоров’я України. – 2010. – № 4. – С. 17-18.
4. Різниченко О. К. Початкові форми мігрені у осіб молодого віку: Дис... канд. мед. наук: 14.01.15 / О. К. Різниченко // Харківський держ. медичний ун-т. – Х., 2000. – 172 л. – Бібліогр.: л. 155-172.
5. Табеєва Р. К. Профілактика мігрені: Посібник / Р. К. Табеєва. – М.: Пульс, 2008.
6. Charles A., Brennan K. C. Cortical spreading depression – new insights and persistent questions / A. Charles, K. C. K. C Brennan // Cephalalgia. – 2009. – V. 29. – Р. 1115-1124.
7. Randomized, controlled trial of telcagepant for the acute tretment of migraine / K. M. Connor, R. E. Shapiro, H. C. Diener et al. // Neurology. – 2009. – 22. – Р. 970-977.
8. Emotional memory and migraine: Effects of amitriptyline sex and related difference / A. Gasbarri, B. Armone, A. Pompili et al. // Behav. Brain. Res. – 2008. – 189. – Р. 220-225.
9. Common values in assessing health outcomes from disease and injury: disability weights measurement study for the Global Burden of Disease Study 2010 / J.A. Salomon, Т. Vos, D.R. Hogan, М. Gagnon et al. // Lan-cet. – 2012. – 380. – 9859. – Р. 2129-2144.

Published

2019-06-06

How to Cite

Григорова, І. А., Різниченко, О. К., & Щебетенко, В. О. (2019). THE IMPACT OF STUDENTS’ EDUCATIONAL STRESS ON THE DEVELOPMENT OF MIGRAINE AND METHODS OF ITS PREVENTION. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Pulse, (7(43), 9–14. Retrieved from https://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/pulse/article/view/519