ADAPTATION AND RESERVE CAPACITIES OF HIGH SCHOOL STUDENTS WHO STARTED EDUCATION FROM SIX AND SEVEN YEARS
Keywords:
adaptation and reserve capacity, senior pupils, Carpathians.Abstract
The purpose of research was to set features of adaptive-reserve capacity of senior pupils depending on the age of admission to school. The study of adaptation and reserve capacity among senior pupils in Prikarpatsky region was done in comparative perspective between students who began training at age of six and those who began training at seven years. It was based on indicators of weight and body length, systolic blood pressure, diastolic blood pressure and heart rate with determination of a certain level of functional capacity, Rohre’ index and Kerdo’s vegetative index according to gender (girls, boys), age (14, 15, 16, 17), form (9, 10, 11 th), location (city, village) and Carpathian areas (mountain, foothills, plains, Ivano-Frankivsk city).
Low and lower the middle level of adaptation and reserve capacity as well as high and the above-average risks of adaptation disruption with development of diseases among girls were 19,19% in the children who began training at six years old and 16.87% in those who went to school at seven. Among boys the distribution was 27,11% and 25.72% correspondingly. It was established that there were no significant difference in the distribution of adaptation and reserve capacity between children who went to school at six and seven years old according to gender, form, residential areas in Carpathian region.
References
2. Гозак С.В. До питання оцінки АРМ організму дітей шкільного віку в гігієнічних дослідженнях / С.В. Гозак, О.Т. Єлізарова // Гігієна населе-них місць. – 2012. – № 59. – С. 285-292.
3. Коблянська А.В. Аналіз виконання досліджень з охорони здоров’я дітей та підлітків (за завданнями міжгалузевої комплексної програми «Здоров’я нації») / А.В. Коблянська, К.А. Скляренко // Актуальні питання гігієни та екологічної безпеки України: зб. тез доповідей наук.-практ. конф. (десяті марзєєвські читання), Київ, 9-10 жовтня 2014 р. – С. 214-216.
4. Метод оцінки адаптаційно-резервних можливостей організму учнів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів: Інформаційний лист про нововведення в системі охорони здоров’я №265-2010 / С.В. Гозак, О.Т. Єлізарова, Т.В. Станкевич, Н.О. Кучма; ДУ «Інститут громадсь-кого здоров’я ім. О.М. Марзєєва НАМН України», Укрмедпатентін-форм. – К.: Укрмедпатентінформ, 2010. – 4 с.
5. Полька Н.С. Проблеми збереження довкілля і здоров’я нації у матері-алах XV з’їзду гігієністів України / Н.С. Полька, В.І. Федоренко, Б.А. Пластунов // Довкілля та здоров’я. – 2013. – № 2. – С. 68-80.
6. Провідні характеристики психофізіологічної і психічної адаптації учнів і студентів та їх взаємозв’язок: перспективи використання проце-дур кластерного аналізу / І.В. Сергета, О.Ю. Панчук, О.В. Тимощук [та ін.] // Довкілля і здоров’я: зб. матер. наук.-практ. конф. – Тернопіль: ТДМУ Укрмедкнига, 2015. – С. 76-77.
7. Сердюк А.М. Актуальные проблемы гигиены детей и подростков на Украине / А.М. Сердюк // Актуальные проблемы гигиены детей и по-дростков. – Харьков, 1995. – С. 121-123.
8. Стан фізичного здоров’я дітей шкільного віку та шляхи його підвищення / В.П. Неділько, Т.М. Камінська, С.А. Руденко [та ін.] // Пери-натология и педиатрия. – 2009. – № 2. – С. 72-74.