PRINCIPLES OF TEACHING HUMAN ANATOMY FOR MEDICAL STUDENTS MAJORING IN 228 "PEDIATRICS"

Authors

  • V. A. Miskiv Ivano-Frankivsk National Medical University
  • O. G. Popadynets Ivano-Frankivsk National Medical University
  • M. O. Kulynych-Miskiv Ivano-Frankivsk National Medical University
  • Yu. V. Bodnarchuk Ivano-Frankivsk National Medical University
  • U. M. Dutchak Ivano-Frankivsk National Medical University
  • T. V. Knyazevich-Chorna Ivano-Frankivsk National Medical University
  • R. P. Oliynyk Ivano-Frankivsk National Medical University
  • V. S. Khabchuk
  • A. B. Grechin Ivano-Frankivsk National Medical University
  • V. M. Pertsovych Ivano-Frankivsk National Medical University

DOI:

https://doi.org/10.21802/2304-7437-2021-2022-16-17(61-62)-125-130

Keywords:

pediatric students, human anatomy, lecture, practical lesson, independent work.

Abstract

The work is devoted to the methodological features of the study of human anatomy by pediatric students. The experience of the department in teaching human anatomy in the light of the "Strategy for the development of medical education", taking into account the content of educational programs and current trends in digitalization of higher education in general and medicine in particular. The experience of application of interdisciplinary integration of curricula, accompanied by increasing the effectiveness of training of future pediatricians by giving practical lectures together with leading experts in propaedeutics of pediatrics, which allows as close as possible to modern requirements of the educational environment. And the use of computer testing has a training section that helps to master the material passed, and through the use of graphical tests, contributes to the visual formation of chains of interconnected processes. The issue of optimization of the educational process in medical educational institutions is relevant for the training of highly qualified personnel. In view of the above, classes with pediatric students require special attention of teachers of the department to ensure optimal conditions for the educational process using educational materials, visual aids, computer teaching aids, which allows to structure the student's cognitive activity to acquire the necessary in further knowledge and skills.

References

Анатомічна лекція як важливий засіб формування корпоративної академічної культури / [Черкасов В.Г., Остапюк Л.І., Дзевульська І.В. та ін.] // Медична освіта. ‒ 2015. ‒ № 3. ‒ С. 90-93.

Досвід дуальної лекції як приклад міжкафедральної інтеграції при навчанні майбутніх медиків / [Кочерга З.Р., Попадинець О.Г., Павликівська Б.М., Юрах О.М. та ін.] // Молодий вчений. – 2021. № 8 (96). – С. 17-20

Кабінет Міністрів України. Про схвалення Стратегії розвитку медичної освіти в Україні [Internet] 2019 [цитовано 2019 Лютий 27]. Розпорядження № 95-р. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/95-2019-%D1%80#Text

Ковальчук Л. Я. Основні тенденції розвитку світової вищої школи. Впровадження сучасних технологій в навчальний процес Тернопільської державної медичної академії ім. І.Я. Горбачевського: досягнення і перспективи // Нові технології навчання в медичному вищому навчальному закладі: Тези доп. навч.-метод. конф. – Тернопіль: Укрмедкнига, 2000. – С. 3-12.

Кухаренко В. М. Екстрене дистанційне навчання в Україні / Кухаренко В. М., Бондаренко В.В.: колективна монографія. – Харків, 2020. – 411 с.

Крохмальна Г. Лекція як функціональний елемент сучасної науково-педагогічної комунікації (вимоги, особливості і перспективи) /Крохмальна Г. // Вісник Львівського університету. – 2018. – Вип. 33. – С. 126–134.

Особливості дистанційного навчання студентів-медиків під час карантину / [Князевич-Чорна Т.В., Кіндратів Е.О., Жураківська О.Я., Міськів В.А. та ін.] // Актуальні питання підвищення якості освітнього про-цесу: Тези доп. наук-метод. конф. – Івано-Франківськ, 2020. – С. 22.

Особливості методики викладання дисципліни “Анатомія людини” студентам англомовної форми навчання / [Pokanevych O.V., Ivnev B.B., Sereda P. I. et al.] // Медична освіта, 2018: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.2.8834

Попадинець О.Г. Силабус навчальної дисципліни «Анатомія людини з особливостями дитячого віку» [Електронний Ресурс] / Попадинець О.Г., Міськів В.А., Грищук М.І. // Івано-Франківськ: Івано-Франківський нац. мед. ун-т, 202. – Режим доступу: https:// ifnmu.sharepoint.com/KAL/Shared%20Documents/Forms/AllItems.aspx?id=%2FKAL%2FShared%20Documents%2FУкраїнська%20мова%2FПедіатрія%20%28магістр%29%2F1%20курс%2FАнатомія%20людини%20з%20особливостями%20дитячого%20віку%2FОКП%209%20Анатомія%20людини%20з%20особливостями%20дитячого%20віку%2Epdf&parent=%2FKAL%2FShared%20Documents%2FУкраїнська%20мова%2FПедіатрія%20%28магістр%29%2F1%20курс%2FАнатомія%20людини%20з %20особливостями%20дитячого%20віку

Психологічні аспекти викладання дисципліни Анатомія людини в медичних університетах / [Головацький А. С., Черкасов В. Г., Дзевульська І. В. -та ін.] // Науковий вісник Ужгородського університету, серія «Медицина». 2015. ‒ Вип. 2, № 52. ‒ С.162-165.

Свінцицька Н.Л. Шляхи підвищення ефективності навчального процесу з анатомії людини / Свінцицька Н.Л. // Вісник проблем біології і медицини. – 2014. T. 3, № 109. – C. 101-104.

Технології вивчення анатомії людини / [Тимошенко І. О., Андрієнко М. І., Дуднік А. О. та ін.] // Український науково-медичний молодіжний журнал. ‒ 2015. ‒ № 3 (89). ‒ С. 55-57.

Цигикало О. В. Наочність у сучасних методиках викладання анатомії людини / Цигикало О. В., Олійник І. Ю., Марценяк І. В. // Науковий вісник Ужгородського університету, серія «Медицина». ‒ 2015. ‒ Вип. 2, № 52. ‒ С. 172-174.

Published

2022-08-10

How to Cite

Miskiv, V. A. ., Popadynets, O. G. ., Kulynych-Miskiv, M. O. ., Bodnarchuk, Y. V. ., Dutchak, U. M. ., Knyazevich-Chorna, T. V. ., Oliynyk, R. P. ., Khabchuk, V. S. ., Grechin, A. B., & Pertsovych, V. M. . (2022). PRINCIPLES OF TEACHING HUMAN ANATOMY FOR MEDICAL STUDENTS MAJORING IN 228 "PEDIATRICS". PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Pulse, (16-17-(61-62), 125–130. https://doi.org/10.21802/2304-7437-2021-2022-16-17(61-62)-125-130