EFFЕCIIVENESS OF USING NEW METHODS AND METHODS OF LEARNING THE UKRAINIAN LANGUAGE AS A FOREIGN IN MEDICAL UNIVERSITY

Authors

  • S. V. Lychuk Ivano-Frankivsk National Medical University

DOI:

https://doi.org/10.21802/2304-7437-2019-6(58)-80-90

Keywords:

language teaching method as a foreign language, European experience, innovative methods, blended learning model, distance learning.

Abstract

The article attempts to identify effective methods of teaching Ukrainian as a foreign language and to base them on the European experience. The most commonly used methods in the European practice of foreign language teaching are characterized: communicative, project, audio-lingual, distance, intensive and blended learning. The advantages of the blended learning system are examined. An interpretation of the term "blended learning" is proposed. The features of the organization of online learning and the structure of blended learning are described. The data of the conducted survey are presented: a) teachers conducting classes in Ukrainian as a foreign language; b) foreign students from different countries. Questionnaire was developed for the survey.

The article proposes some tasks for teachers of Ukrainian as a foreign language, commenting on the specifics of different models of blended learning.

Based on the results of the survey, the respondents outlined effective methods of teaching a foreign language, identified factors that influence the use of the blended learning model of future doctors when teaching Ukrainian as a foreign language.

The advantages and prospects of using blended learning in the educational process of a higher medical institution are analyzed. The results of the study strongly suggest that the blended learning model opens up new possibilities for presenting educational material in a new and accessible form for students.

References

Дзюбишина Н. Я. Іноземні мови в системі освіти Чехії / Н.Я. Дзюбишина // Вісник Житомир. державного університету імені Івана Франка. – 2013. ‒ Випуск 3. ‒ С. 269–272.

Кузнєцова О. Ю. Особливості підготовки вчителів іноземних мов у європейських країнах / О.Ю. Кузнєцова // Вісник Житомир. держ. ун-ту імені Івана Франка. ‒ 2009. ‒ № 47. ‒ С. 66–70.

Рудник Ю. В. Методика предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL): світовий досвід / Ю.В. Рудник. ‒ [Електронний ресурс]. ‒ Режим доступу: htttp://elibrary.kubg.edu.ua/2896/1/Y_Rudnik_VOU_13_IMMN_PL.pdf

Тарнопольський О. Б. Методика навчання іншомовної мовленнєвої діяльності у вищому мовному закладі освіти / О.Б. Тарнопольський. ‒ К.: Фірма "ІНКОС", 2006. ‒ С. 248 с.

Шеверун Н. Міжнародний досвід підвищення мотивації в процесі навчання студентів іноземних мов / Н. Шеверун // Порівняльно-педагогічні студії. ‒ 2014. ‒ № 6 (20). ‒ С. 103–108.

Краснова Т. И. Смешанное обучение как новая форма организации языкового образования в неязыковом вузе / http://cyberleninka.ru/article /n/smeshannoe-obuchenie-kak-novaya-forma-organizatsii-yazykovogo-obrazovaniya-v-neyazykovom-vuze

Полат Е. С. Метод проектов на уроках иностранного языка / Е.С. Полат // Иностранные языки в школе. – 2000. – № 2. – С. 3–10.

Common European Framework of Reference for Language: Leaning, Teaching, Assessment (CEFR) [Електронний ресурс]. ‒ Режим доступу: http: // archive. is/200120729045710/www.coe.int/t/dg4/linguistic/CADRE_EN.asp

Neuner Gerhard. Zum Wandel der Prinzipien und Ubungsformen in der Fremdsprachenmethodik // Neuner Gerhard. Ubungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht / Neuner Gerhard, Kruger Michael und Grewer Ulrich. ‒ Berlin; Munchen: Langenscheidt, 1981. ‒ 126 S.

Shelis J. Communication in the language classroom / J. Shelis. ‒ Strasburg: Council of Europe Press, 1993. ‒ 158 p.

Whong Melinda. Language Teaching: Linguistic Theory in Practice / Melind Whong. ‒ Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011. ‒ 214 p.

Published

2019-12-26

How to Cite

Lychuk, S. V. . (2019). EFFЕCIIVENESS OF USING NEW METHODS AND METHODS OF LEARNING THE UKRAINIAN LANGUAGE AS A FOREIGN IN MEDICAL UNIVERSITY. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Pulse, (6(58), 80-90. https://doi.org/10.21802/2304-7437-2019-6(58)-80-90