GENRES' ECLECTICISM IN THE NOVEL BY VIKTORIA HRANETSKA "THE BODY©"

  • V. V. Kalytiak Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
Keywords: fiction, science fiction, fantasy, horror, postmodernism, metempsychosis.

Abstract

The article is dedicated to the analysis of the genres' eclecticism in the novel by Viktoria Hranetska "The body©". The purpose of an article is to find out the specifics of the genre on the base of the novel, the studying of the plot and compositional elements according to the postmodern discourse, the finding out the correlation between the different directions of the fantastic genre in the structure of the novel.

Research methods In the context of studying the literary work, we used the basic principles of mythological, comparative-historical, psychological and typological methods.

Results. The article deals with the genre and plot-compositional features of the novel "The body©", found out its leading motives, ways of representing them in the text and also postmodern features. We were able to identify the genres in which the text was created, and how they manifest themselves on the plot-compositional level.

Scientific novelty. The author explores the genesis of science fiction and its kinds on the material of the novel and also gives the characterization of the genres of science fiction, fantasy and horror. The author studies deeply the leading motifs of the horror literature – the motives the mettempsychosis with all its modifications on the example of the works of fiction of Ukrainian and world literatures for the first time. The article thoroughly analyzes the novel "The body©" as a postmodernist work of fiction wich have all features of postmodernism, in particular eclectic genres.

Practical significance. The main principles of research can be used for a deeper understanding of the characteristic features of the fantastic sub-genres, the ability to distinguish them from the general canvas of science fiction.

References

Гранецька В. Тілотм. Харків, 2013.

Гудманян А., Іванова А. Генеза та жанрові особливості літератури жахів з позицій сучасної науки про переклад. Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах. 2017. № 36. С. 12–17.

Дев’ятко Н. Можливості впливу сучасних жанрів: фантастика, фентезі, казка. Український фантастичний оглядач (УФО). 2009. № 1(7). С. 59–66.

Захарченко В.З позицій постмодерністської раціональності. Нові підходи до дослідження промислових територіальних систем. Вісник НАН України. 2002. № 8. С. 37–44.

Зварич І. Міф у контексті постмодернізму. Питання літературознавства. 1999. № 6(63). С. 36–39.

Ковбасенко Ю. Література постмодернізму: по той бік різних боків. (12.04.2004). Ae Lib. Електронна бібліотека. URL: http://aelib.org.ua/texts/kovbasenko_postmodernism_ua.htm (дата звернення: 25.10.2018).

Літературознавча енциклопедія: у 2 т. / авт. уклад. Ю.І. Ковалів. Київ, 2007.

Логвіненко Н. Фентезі як вид фантастичної прози. Українська література в загальноосвітній школі . 2014. № 5. С. 38–40.

Павличко С. Література під владою нечистої сили. Всесвіт. 1987. №9. С. 112–114, с. 145–147.

Постмодернізм. URL: http://ukrclassic.com.ua/katalog/teoriya-literaturi/3500-postmodernizm-v-ukrajinskij-literaturi (дата звернення: 20.02.2019).

Федух І. Жанр антиутопії у постмодерністичному дискурсі. Актуальні проблеми філології та перекладознавства. 2015. № 9. С. 180 – 183.

Фентезі. URL: //https: //uk.wikipedia.org. (дата звернення: 19.01.2019).

Published
2019-04-12
How to Cite
Kalytiak, V. V. (2019). GENRES’ ECLECTICISM IN THE NOVEL BY VIKTORIA HRANETSKA "THE BODY©". PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Word, (3(55), 453-463. https://doi.org/10.31471/2304-7402-2019-3(55)-453-463