HEALTH EDUCATION TEACHING STUDENTS OF STOMATOLOGYCAL FACULTY UNDER THE STUDY COURSE PROPAEDEUTICS OF INTERNAL MEDICINE

  • М. А. Оринчак Ivano-Frankivsk National Medical University
  • Н. Г. Вірстюк Ivano-Frankivsk National Medical University
  • О. С. Човганюк Ivano-Frankivsk National Medical University
  • М. М. Василечко
  • І. О. Гаман
  • Н. Р. Артеменко
  • І. І. Вакалюк
  • Д. П. Александрук
  • С. З. Краснопольський
Keywords: health education, training and prevention.

Abstract

Health education is an important part of preventive medical doctor in any specialty. Therefore, teaching health education at the present stage of
development of higher medical education should be conducted in all clinical, hygienic and theoretical departments. The main purpose of this notice is to improve the quality of teaching health education at the departments of internal medicine by the formation of teachers and students appropriate attitudes and awareness of the importance of studying specific issues of health education of the stomatological faculty
students during lectures and practical lessons on selected sections of internal medicine. The main tasks of teaching health education in the course propaedeutics internal medicine include are formation of students' beliefs in the necessity and importance of health education in the overall treatment and prevention of disease; familiarization with the organization of health education in the hospital, clinics and dispansaries in each situation of physician according to the subject lessons or lectures. Moreover, the course propaedeutics internal medicine must disclose the value of health education in preventive activities all together. It is necessary to form the students' practical skills distribution among the population hygienic knowledge on all sections of hygiene, nutrition, housing, work, social and personal care, explain the harmful influence of alcohol, smoking, learning the basics of first aid in case of accidents, injuries, poisoning, burns, frostbite and diseases. When
studying selected sections of propaedeutics internal medicine students must master certain specific techniques, skills in disease prevention, increase the level of hygiene, maintaining health, increasing the duration and improve the quality of life.

References

1. Вороненко Ю.В. Соціальна медицина та організація охорони здоров’я / Ю.В. Вороненко, В.Ф. Москаленко // Навчальний посібник. – Тер-
нопіль: Укрмедкнига, – 2000. – 677 с.
2. Закон України № 4004-XII «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» вiд 24.02.1994 (остання редакція вiд
22.05.2008).
3. Меленко С.В. Мотивація – рушійний фактор навчального процесу / С.Р. Меленко // Мед. освіта. – 2015. – №1. – С. 69-70.
4. Наказ МОЗ України №1 від 05.01.1999 року «Про поліпшення діяльності органів і закладів охорони здоров’я з питань формування здоро-
вого способу життя, гігієнічного виховання населення».
5. Профилактика сердечно-сосудистых заболеваний: популяционная стратегия и индивидуализированные программы (на основе Европейс
ких рекомендацый по профилактике сердечно-сосудистых заболеваний в клинической практике 2012) / В.Н. Коваленко, Е.Г. Несукай,
М.Н. Долженко, И.М. Горбась. – К.: Морион, 2013. – 96 с.
6. Рудень В.В. Методичні основи організації системи інформаційного забезпечення населення як складової функціонування медико-
генетичного консультування / В.В. Рудень // Методичні рекомендації для практичної охорони здоров’я. – К. Львівська обласна книжкова
друкарня, 2000. – 41с.
7. Уваренко А.Р. Санітарна освіта. Чому вона втрачає своє пріоритетне місце у системі медичної профілактики? / А.Р. Уваренко, Ф.П. Ринда,
Г.М. Жуков // Охорона здоров’я України. – 2003. – №2(9). – С. 35-40.
8. Слівінська Г.В. Організація пропаганди медичних і гігієнічних знань в лікувально-профілактичних закладах (методичні рекомендації для
медичних працівників) / Г.В. Слівінська, Н.М. Харченко // Тернопіль,
2009. – 52 с.
9. Старча Т.М. Сучасні завдання вищої медичної освіти та кадрового забезпечення реформування / Т.М. Старча // Мед. освіта. – 2015. – №2. – С. 9-13.
10. Effect of Self-Care Educational Program to Improving Quality of Life among Elderly Referred to Health Centers in Zanjan [Електронний ре-
сурс] / Fatemeh Salimi, Golamreza Garmaroudi, Seyed Mustafa Hosseini, Azizollah Batebi // Journal of Education and Community Health. – Vol.2. –
No.2. – 2015. – P. 37. Режим доступу: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-119-en.pdf.
11. The Relation Between Social Support and Adherence to the Treatment of Hypertension [Електронний ресурс] / Mohammad Taher, Hamid Abredari, Mahmood Karimy, Ahmadreza Abedi, Morteza Shamsizadeh // Journal of Education and Community Health. – 2014. – Vol.1. – No.3. – P. 69.
Published
2019-06-12
How to Cite
Оринчак, М., Вірстюк, Н., Човганюк, О., Василечко, М., Гаман, І., Артеменко, Н., Вакалюк, І., Александрук, Д., & Краснопольський, С. (2019). HEALTH EDUCATION TEACHING STUDENTS OF STOMATOLOGYCAL FACULTY UNDER THE STUDY COURSE PROPAEDEUTICS OF INTERNAL MEDICINE. ПРИКАРПАТСЬКИЙ ВІСНИК НТШ Пульс, (4(36), 140-147. Retrieved from http://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/pulse/article/view/556