THE FEATURES OF PSYCHOPHYSIOLOGICAL STATE OF SCHOOL AGE CHILDREN WITH LATENT IRON DEFICIENCY AND LIGHT IODINE DEFICIENCY

  • У. П. Шаламай Ivano-Frankivsk National Medical University
  • О. В. Заяць Ivano-Frankivsk National Medical University
  • Н. М. Воронич-Семченко Ivano-Frankivsk National Medical University
Keywords: psychophysiological state, latent iron deficiency, iodine deficiency, thyroid status, iron depot, school age children.

Abstract

Research results of psychophysiological state of school age children with iodine and iron deficiency, and in healthy coevals, their interconnection with indexes of thyroid system (hormonal status, median of urinary iodine), and iron metabolism (hemoglobin content, level of serum iron, total binding capacity of serum, serum ferritin) are represented in the article.It was determined, that light iodine deficiency is followed by violations of thyroid homeostasis (decreasing of freeT3 – fT3, free Т4 – fT4 content on the phone of elevation of TTH in blood serum), and latent iron deficiency, even under conditions of adequate iodine supply, causes the tendency to changes of thyroid hormones balance. The most significant changes of cognitive functions were found in case of latent iron deficiency, on the phone of light iodine deficiency. In this group of pupilsintelligence quotient is significantly reduced, speed of information processing is decreased, early fatigue is developed, and performance accuracy is reduced, and attention becomes unstable. The combined microelement deficiencypotentiates the changes of examined indexes of cognitive functions.

References

1. Боднар П.М. Йододефіцитні розлади – актуальні медико-соціальні проблеми / П.М. Боднар // Лікарська справа.– 2001. – №3. – С. 7-9.
2. Тести для визначення інтелектуального розвитку дітей та дорослих / І.С. Вітенко, Н.М. Воронич-Семченко, І.В. Ємельяненко, В.І. Боцюрко // Навчально-методичний посібник для лікарів та студентів. – Івано-Франківськ: Нова Зоря, 2002. – 107 с.
3. Воронич-Семченко Н.М. Вплив тиреоїдного статусу на нервово-психічний розвиток та вегетативну систему дітей шкільного віку / Н.М. Воронич-Семченко, Б.М. Павликівська // Буковинький медичний вісник. – 2007. – Т.11, №4. – С. 22-27.
4. Єрохіна О.І. Клініко-патогенетичні аспекти йододефіцитних захворювань у дітей шкільного віку в умовах легкої йодної ендемії: автореф. дис. канд. мед. наук / О.І. Єрохіна. – Харків, 2008.
5. Звіт «Про національне дослідження що до вживання населенням харчових мікронутрієнтів». – К.: Прем’єр Медіа, 2004. – 64 с.
6. Касаткина Э.П. Снижение интеллектуального потенциала населения в йоддефицитных регионах / Э.П. Касаткина // Леч. врач. – 2006. – №2. – С. 6-10.
7. Маменко М.Є. Поєднання дефіциту йоду та заліза у дітей молодшого шкільного віку / М.Є. Маменко // Перинаталогія і педіатрія. – 2009. – №4. – C. 80-83.
8. Марушко Ю.В. Залізодефіцитні стани у дітей на сучасному єтапі / Ю.В. Марушко, О.О. Лісоченко // Современная педиатрия. – 2011. – №1. – С. 84-88.
9. Меньших О.Е. Особливості психофізіологічних функцій учнів старшого шкільного віку / О.Е. Меньших, Ю.О. Петренко. – Черкаси: ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2015. – С. 84-93.
10. Мокія-Сербіна С.О. Особливості психічного розвитку дітей старшого шкільного віку з дефіцитом заліза / С.О. Мокія-Сербіна, Н.В. Василенко, В.В. Чечель // Современная педиатрия. – 2009. – №1. – С. 140-143.
11. Мокія-Сербіна С.О. Когнітивні порушення та їх корекція у дітей шкільного віку, які мали дефіцит заліза у ранньому віці / С.О. Мокія-Сербіна, В.В. Чечель // Современная педиатрия. – 2013. – № 6. – С. 101-104.
12. Особливості перебігу анемії у хворих на гіпотиреоз / Л.А. Пісоцька, Т.О. Абаянцева, О.А. Кулькіна, В.В. Бабенко // Медицина транспорту України. – 2008. – №3. – С. 82-85.
13. Діагностика залізодефіцитних станів: сучасний погляд на проблему / О.І. Сміян, Х.І. Василишин, М. Климовець, А. Шишчук // Вісник СумДУ. – Серія «Медицина», 2012. – №1. – С. 105-110.
14. Юрчишин О.М. Особливості перебігу психофізіологічниї адаптації у дітей із різним рівнем йодної забезпеченості / О.М. Юрчишин // Вісник наукових досліджень. – 2015. – №2. – С. 80-81.
15. Dunn I. et al. Metthods for measuring iodine in urine. The Netherlands ICCIDD // 1993. – Р. 205.
16. Iron deficiencv anaemia:assessment drevention.and control. A guide for drogramme managers. – Geneva: WHO, 2001. – WHO/NHD/01.
17. WHO. Assessment of the lodine Deficiencv Disorders and monitorine their elimination: a guide for grammer managers. – Geneva: WHO, 2007. – P. 1-9.
18. Zimmermann M.B. Iodine difeciency / Endocr. Rev. – 2009. – Vol. 30 (4). – P. 376-4.
Published
2019-06-12
How to Cite
Шаламай, У. П., Заяць, О. В., & Воронич-Семченко, Н. М. (2019). THE FEATURES OF PSYCHOPHYSIOLOGICAL STATE OF SCHOOL AGE CHILDREN WITH LATENT IRON DEFICIENCY AND LIGHT IODINE DEFICIENCY. ПРИКАРПАТСЬКИЙ ВІСНИК НТШ Пульс, (4(36), 65-74. Retrieved from http://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/pulse/article/view/545