FORMING OF CREATIVE THOUGHT OF STUDENTS AS BASIS OF INNOVATIVE DEVELOPMENT OF SOCIETY

  • Л. А. Мойсеєнко Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas
Keywords: creative thinking, process of understanding, forecasting, approbation, training, sensitivity, synergy, serendipity.

Abstract

In the article the actuality of activity drive of creative’s potential of future specialists have been analyzed. There have been also validly investigated results of implementation of creative training of students for improvement of subject’s sensitivity, development synergy and activation of serendipity components of creative process as an example of creative mathematical thinking.

References

1. Альтшуллер Г.С. Найти идею. Введение в теорию решения изобре-тательских задач. – Новосибирск: Наука, 1986. – 206 с.
2. Богоявленская Д.Б. О предмете и методе исследования творческих способностей // Психол. журн. – 1995. – Т. 16. – №5. – С. 49–58.
3. Буш Г.Я. Основы эвристики для изобретателей. – Рига: Знание, 1977. – 95 с.
4. Дружинин В.Н. Когнитивные способности, структура, діагностика развитие. – М.: ПЕР СЗ; СПб: ИМАТОН-М, 2001. – 224 с.
5. Матюшкин А.М. Концепция творческой одаренности // Вопр. психо-логии. – 1989. – №6. – С. 29–33.
6. Моляко В.А. Психология решения школьниками творческих задач. – К.: Рад. школа. – 1983. – 101 с.
7. Моляко В.О. Психологическая система тренинга конструктивного мышления // Вопр. психологии. – 2000. – №5. – С. 136–141.
8. Мойсеєнко Л.А. Психологія творчого математичного мислення. – Івано-Франківськ: Факел. – 2003. – 484 с.
9. Мойсеєнко Л., Дідора М. Застосування творчого тренінгу для ак-тивізації процесів розуміння студентами винахідницької задачі. – Тернопіль: В-во Терноп. пед. унів. – 1998. – №3. – С. 55–59.
10. Пойа Д. Математическое открытие. – М.: Наука. – 1976. – 336 с.
11. Пономарев Я.А. Психика и интуиция. – М.: Политиздат, 1967. – 256 с.
12. Семенов И.Н. Проблеми рефлексивной психологии решения твор-ческих задач. – М.: НИНОПП АПН СССР, 1990. – 215 с.
13. Степанов С.Ю., Семенов И.Н. Методологический анализ психоло-гических подходов к проблеме формирования творческого мышле-ния // Философско-методологические аспекти гуманитарных наук. – М.: Политиздат, 1981. – С. 69–72.
14. Чавчанидзе В.В. Проблеми управлення интеллектуальной деятель-ностью. Психоэвристическое программирование. – Тбилиси: Мецни-ереба, 1974. – 167 с.
15. Эсаулов А.Ф. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов. – М.: Высшая школа, 1982. – 223 с.
16. Gordon W. Metaphor and invention // The creativity Questions. Durham, NC: Duke University Press. – 1976.
17. Osborn A.F. applied imagination. Principles and procedures of creative problem solving. – New York: Scribner’s. – 1963.
18. Халперн Д. Психология критического мышления. – Санкт-Петербург: Питер, 2000. – 501 с.
Published
2019-06-25
How to Cite
Мойсеєнко, Л. А. (2019). FORMING OF CREATIVE THOUGHT OF STUDENTS AS BASIS OF INNOVATIVE DEVELOPMENT OF SOCIETY. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Idea, (3(3), 73-83. Retrieved from http://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/idea/article/view/766