THE IMPACT OF COMMUNICATIVE ASPECT ON THE ELECTORAL CHOICE

  • І. Д. Корнелюк Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
Keywords: electoral choice, communication, political orientation.

Abstract

The article deals with the process of using the media in election campaigns. Since communication is a means of attracting people into political life through the perception of political information, involvement in the political processes taking place in society, and at the same time influencing electoral orientation of the population, it is important to analyze its influence on the electoral guidelines of citizens. That is why the article analyzes the interdependence of media influence and voter awareness with the indicators of competent, effective electoral choice and formation of determinants of electoral behavior. It is also important to emphasize the need to establish a mechanism of bilateral communication by the community and politicians in the electoral process. In the formation of a new system of values ​​and norms, political realities require the study of the electoral behavior of young people in society and the search for ways to increase the level of electoral activity, the introduction of effective electoral technologies, overcoming the political nihilism of citizens.

References

1. Балашова А.Н. Электоральная коммуникация в средствах масовой информации / А.Н.Балашова // Вестник Московского университета. Сер. 12. Политические науки. – 2007. – №3. – С. 26-38.
2. Бодрийяр Ж. Система вещей / Ж. Бодрийяр; пер. з фран. и сопроводительная статья С. Зенкина [Електрон. ресурс]. – М.: Рудомино. 2001. – Режим доступу: http://yanko.lib.ru/books/philosoph/baudrillard-le-systeme-des-objets.htm
3. Вебер М. Избранные произведения / М. Вебер; Общ. ред. Ю. Н. Давыдова. – М.: Прогресс, 1990. – 808 с.
4. Городецька О.Г. Мотивація електоральної поведінки в умовах різних виборчих систем в сучасній Україні: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. соцiол. наук: 22.00.04 / О.Г. Городецька; Класич. приват. ун-т. – Запоріжжя, 2011. – 20 с.
5. Грушина Б.А. Массовая информация в советском промышленном городе: Опыт комплексного социологического исследования / Б.А. Грушина / под общ. ред. Б.А. Грушина, Л.А. Оникова. – М., 1980. – 446 с.
6. Колесниокв О. Електоральна комунікація за допомогою ЗМІ: пробле-ма ефективності в українських умовах / О. Колесников // Науковий Ві-сник Ужгородського університету. Серія: Політологія, Соціологія, Філософія. – 2010. – Вип. 14. – С. 87-90.
7. Королько В.Г. Основы Паблик Рилейшнз / В.Г. Королько. – К.: Ваклер, 2000. – 528 с.
8. Леонтьєва Л.Є. Пропаганда як інформаційно-психологічний складник політичних процесів: [монографія] / Л.Є. Леонтьєва. – Львів, 2004. – 298 с.
9. Ожеван М. Медіатизація та медіакратія: масові комунікації у системі національної та міжнародної політичної безпеки / М. Ожеван // Стратегічна панорама. – 2007. – № 2. – С. 198-203.
10. Ослон А. Факторы электорального поведения: от опросов к моделям / А. Ослон, Е. Петренко // Вопросы социологии. – 1994. – № 5. – С. 3-26.
11. Почепцов Г.Г. Пропаганда и контрпропаганда / Г.Г. Почепцов. – М., 2004. – 256 с.
12. Почепцов Г.Г. Элементы теории коммуникации / Г.Г. Почепцов. – Ровно, 1999. – 144 с.
13. Сурмін Ю. Напрями вдосконалення виборчих технологій в аспекті досвіду виборів 2006 року / Ю. Сурмін // Сучасна українська політика. Політики і політологи про неї. – К., 2007. – Вип. 10. – С. 270-279.
14. Узніченко В. Вплив засобів масової інформації на електоральні орієнтири молоді [Електронний ресурс] / Віра Узніченко // Український науковий журнал Освіта регіону. – 2016. – №3. – Режим доступу: http://social-science.com.ua/article/826
15. Фирсов Б. Пути развития средств массовой коммуникации / Б. Фирсов. – Л., 1977. – 188 с.
16. Шляпентох В.Э. Проблемы качества социологической информации: достоверность, репрезентативность, прогностический потенциал / В.Э. Шляпентох. – М.: ЦСПиМ, 2006. – 664 с.
17. Mazzoleni G. Towards a „Videocracy” / G. Mazzoleni // European jour-nal of communication. – 1995. – Vol. 10. – №3. – P. 291-319.
Published
2019-06-05
How to Cite
Корнелюк, І. Д. (2019). THE IMPACT OF COMMUNICATIVE ASPECT ON THE ELECTORAL CHOICE. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Idea, (5-6(41-42), 59-67. Retrieved from http://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/idea/article/view/472
Section
ІНСТИТУТИ ПОЛІТИКИ ТА ПОЛІТИЧНІ ПРОЦЕСИ