THE IMPORTANCE OF CIVIC COMPETENCE IN TRANSFORMATION SOCIETY

  • N. R. Holubiak Vasyl Stefanyk Precarpathian National University; 76000, Ivano-Frankivsk, st. Shevchenka, 57; tel. +380997431124
Keywords: humanization and humanitarization of education; socio – humanitarian disciplines; political science; state educational policy; technical specialists; methods, means and forms of the studying process of political science., competence, civic competency, political culture, transformational processes.

Abstract

The article analyzes the need of the formation of civic competencies in the transition period and their impact on the consolidation of democracy and the development of civil society. The author substantiates the conceptual role of politically educated citizens, interprets and operationalizes the basic concepts of research. Narrow and broad understanding of political competences, the importance of cognitive and value components are compared  in the context of modern democratic models. The author presents the models of "competent citizen" for further reflection on the stage of transformation. The interaction between the political course of the state and the activity and competence of the individual with a warning against possible cases of populism and authoritarianism is traced in the article. In conclusion the state and problem points of civic education and political socialization are followed on the example of Ukraine.

References

1. Верба С. Представницька демократія і демократичні громадяни: філо-софське та емпіричне розуміння / С. Верба // Демократія: Антологія / упоряд. О. Проценко. – К.: Смолоскип, 2005. – С. 957-958.
2. Громадянськість в Україні, Молдові та Білорусі. Звіт за результата- ми дослідження громадської думки в трьох країнах [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://issuu.com/undpukraine/docs/civic_ literacy_ukr
3. Даль Р.А. Проблемы гражданской компетентности [Электронный ре-сурс] / Роберт А. Даль. – Режим доступа: http://www.politnauka.org/ library/teoria/dahl.php
4. Демократія та права людини в школі Діагностика ситуації в школах-учасницях Програми [Електронний ресурс] // Аналітичний звіт. – Ре-жим доступу: file:///C:/Users/%D0%9D%D0%B0%D1%82%D1%83% D1%81%D0%B5%D0%BD%D1%8C%D0%BA%D0%B0/Documents/EWC_SfD_ShoolProfileReport_UKR.pdf
5. Инглхарт Р. Модернизация, культурные изменения и демократия: По-следовательность человеческого развития / Р. Инглхарт, К.Вельцель. – М.: Новое издательство, 2011. – 464 с.
6. Калиновський Ю.Ю. Громадянська відповідальність особистості як атрибутивний феномен правового суспільства / Ю.Ю. Калиновський, Є.М. Мануйлов // Вісник Національного університету “Юридична ака-демія України імені Ярослава Мудрого”. Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія. – Харків, 2015. – № 2. – С. 113-129.
7. Марадик Н. Концептуальні моделі та методологічні засади вивчення процесів демократичного переходу у постсоціалістичних країнах / Н. Марадик // Сучасна українська політика. Політики і політологи про неї. – 2010. – Вип. 21. – С. 246-256.
8. Мюнклер X. Гражданская компетентность / Х. Мюнклер. – Бонн: Б, и., 1997. – С. 153-172.
9. Печенюк Д.О. Партисипаторна теорія демократії як напрям сучасної американської політичної науки: історія становлення і концептуальні засади / Д.О. Печенюк // Вісник Київського національного університе-ту імені Тараса Шевченка. Філософія. Політологія. – 2013. – Вип. 2. – С. 40-44.
10. Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки/ Указ Президента України від 13.10.2015 №580/2015 [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/ show/580/2015
11. Проект Концепція громадянської освіти та виховання дітей і молоді в Україні [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ img/zstored/files/doc_30112012.doc.
12. Прохоров Е. Должны ли журналисты думать о формировании граж-данской культуры населения? [Электронный ресурс] / Е. Прохоров. – Режим доступа: http://www.tolerance.ru /biblio/mi/1_prohorov.html
13. Слінченко Л. В. Державна політика формування громадянської ком-петентності в контексті інтеграції України у європейський освітній простір / Л. В. Слінченко // Гілея. Історичні науки. Філософські науки. Політичні науки. – К.: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2013. – Вип. 72 (№5). – С. 856-861.
14. Степаненко В. Громадянське суспільство в Україні: проблеми інсти-туціоналізації / В. Степаненко // Соціальні виміри суспільства. – Вип.7. – К.: Ін-т соціології НАН України, 2004. – С. 320-341.
15. Українське суспільство 1992-2013. Стан та динаміка змін. Соціологі-чний моніторинг / за ред. д-ра. соц. наук В. Ворони, д-ра. соц. наук М. Шульги. – К.: Інститут соціології НАН України, 2013. – 566 с.
16. Українське суспільство. Двадцять років незалежності. Соціологічний моніторинг: у 2-х т. Т.1: Аналітичні матеріали / за ред. В. Ворони, М. Шульги. – К.: Інститут соціології НАН України, 2011. – 576 c.
17. Almond G. The Civil Culture. Political Attitudes and Democracy in Five Nations / Almond G., Verba S. – Princeton, NJ: Princeton University Press, 1965. – 123 р.
18. Branson M. Education for informed, effective, and committed democratic citizenship. A Keynote Address to the Workshop Educating Youth for Active Citizenship [Electronic resource] / Margaret Stimmann Branson. – Access to resources: http://www.civiced.org/pdfs/MB_Malaysian_ keynote_1204.pdf
19. Godlewski T. Obywatelskie kompetencje polityczne, [w:] D. Karnowska (red.) Demokracja w Polsce po 2005 roku / T. Godlewski. – Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2008. – 252 s.
20. Putnam R. Demokracja w działaniu: tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech /Robert D. Putnam. – Warszawa, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 1995. – 324 p.
21. Sekuła P. Kultura polityczna a konsolidacja demokracji / P. Sekuła. – Kraków, Oficyna Wydawnicza AFM, 2009. – 320 s.
22. Siatkowski A. Kompetencje obywatelskie a aktywność w sferze publicznej/ Siatkowski Andrzej. – Poznań: Wydaw. Fund. Humaniora, 2014. – 240 с.
23. Weare K. What works in promoting children's emotional and social competence and well-being? / К.Weare, G.Gray [Electronic resource]. –London, UK: Department of Education and Skills. – Access to resources: http://learning.gov.wales/docs/learningwales/publications/121129emotionalandsocialcompetenceen.pdf
24. Wiktorska-Święcka А. Od obywatela dobrego do dojrzałego Koncepcje kształcenia obywatelskiego w Niemczech po 1989/1990 roku ze szczególnym uwzględnieniem systemu szkolnictwa / Aldona Wiktorska-Święcka. – Wrocław, 2011. – 558 s.
Published
2017-10-13
How to Cite
Holubiak, N. (2017). THE IMPORTANCE OF CIVIC COMPETENCE IN TRANSFORMATION SOCIETY. PRECARPATHIAN BULLETIN OF THE SHEVCHENKO SCIENTIFIC SOCIETY Idea, 5((41-42), 9-19. Retrieved from http://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/idea/article/view/3
Section
ІНСТИТУТИ ПОЛІТИКИ ТА ПОЛІТИЧНІ ПРОЦЕСИ